Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flera modeller med två script

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flera modeller med två script

Jag har tänkt att köra 3 modeller i en depå med två script för autoorder. Detta genom att lägga triggerscripten i Egna analysmetoder/script. Dessa script kommer vid signal att sätta målantalet för varje modell i en global variabel. Sedan har jag tänkt att köra två modeller för autohandel, ett köpscript som kollar om portfolio(v)<summa målantal och ett säljscript då portfolio(v)>summa målantal. För att göra en lång historia kort. Kommer scripten i anslutna metoder alltid att köras före autoorder. Det verkar så, men jag är inte säker.

Bra ide!

Jag förstår, men är det ett problem egentligen? Om scriptet signalerar nytt målantal, då känner ju triggerscripten i ordermodellerna det och byter positionen. Alla script körs ju en gång per insamling, så det händer ju bara något på orderfronten när målantalet ändras och innehavet inte stämmer. Då läggs order så att innehavet stämmer med det nya målantalet. (om det är byggt som jag tror)

Comment

Här används endast en modell, long eller short:

MODELL 1 - LONG {ansluts till Egna analysmetorder/script via höger klick diagrammet}

SetGvarIf(5,101,1) {målantal}
      signal1={villkor}
      SetGvarIf(GetGvar(101),100,signal1)

i1(
      add(0,0)
      )

MODELL 1 - SHORT {ansluts till Egna analysmetorder/script via höger klick diagrammet}

SetGvarIf(-5,102,1) {målantal}
      signal1={villkor}
      SetGvarIf(GetGvar(102),100,signal1)

i1(
      add(0,0)
      )

ORDERMODELL - LONG {autoorder}

i1(
      lt(portfolio(v),GetGvar(100))
      )

ORDERMODELL - SHORT {autoorder}

i1(
      gt(portfolio(v),GetGvar(100))
      )

Ska man ha fler ordermodell som triggas i autoordern summeras bara GetGvar för varje modell. Det vore det bra att veta om anslutna script i diagrammet alltid körs för autoorder. Visserligen går det att lägga alla som autoorder med risken att två script triggar i samma insamling eller fördröjs om delay används.

Comment

Nja, men varför inte bara använda en cell som styr alla modellerna? Du kan ju tex låta triggerscripten som är anslutna i FX_dialogen sätta värden i tex cell 100 enligt:

Cell 100=0 exit
        Cell 100=1 köp
        Cell 100=2 blanka

Då får du aldrig någon konflikt eftersom endast 1 ordermodell kan lösa ut åt gången. Det spelar ingen roll i vilken ordning scripten körs eller om de körs samtidigt etc. Så fort cellvärdet ändras från tex 0 till 2 reagerar blankmodellen och en blankorder skickas.

Comment

Jag är inte säker på om vi menar samma sak. Ditt sätt måste innebära att senaste signal styr. Mitt syfte är att modellerna är oberoende och antalet varierar efter hur modellerna signalerar. Som mest kan alla modeller ligga åt samma håll. Det kan ju tex vara 1st modell som ligger long och 2st Short. Jag har ingen exit, utan moderllna är antingen Long eller Short. Kör FX_dialogen innan autoorder och/eller är den alltid före eller efter autoorder.

Comment

Scripten i FX-dialogen körs före ordermodeller. Jag tror också vi menar olika saker, det är helt korrekt att det blir senaste signal som styr i mitt exempel, och det är själva signaltypen som distribueras i en enda cell till de anslutna modellerna. Utöver det kan man ju dessutom distribuera målantal i en annan cell om man vill styra även det "dynamiskt".

Comment

Working...
            X