Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strul

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Strul

Vad är fel på detta, får ingen signal ? Tanken är att få signal när trendlinjen bryts, MACD är i köp och hela perioden skall vara färdig.

trendlinj:=MOV(C,20,s)
    medv:=MOV(C,5,e)
    korsar:=cross(medv,trendlinj)
    uppåt:=GT(medv,trendlinj)
    Köp1:=AND(korsar,uppåt)
    Köp2:=Macd(b)
    Köp3:=and(Köp1,Köp2)
    i15(
    signal=aref(Köp3,1)
    mult(And(signal),50)
    )

Två saker, det ena är ett rent fel på sista raden:

And(signal) är inget komplett uttryck, om du inte ska göra någon logisk operation på signal mot något annat räcker det med:

Mult(signal,50)

Nästa problem är att testen för när medelvärdena korsar varandra måste inträffa i samma period som Macd(b) slår till. Annars blir det ingen signal. Man kan ju ändra lite och testa om korsningen av medelvärden sker medan Macd() liggger i köpläge, alltså om N-kurvan är högra än T-kurvan:

trendlinj:=MOV(C,20,s)
    medv:=MOV(C,5,e)
    korsar:=Cross(medv,trendlinj)
    uppåt:=GT(medv,trendlinj)
    Köp1:=AND(korsar,uppåt)
    Köp2:=Gt(Macd(n),Macd(t))
    Köp3:=and(Köp1,Köp2)
    i15(
    signal=aref(Köp3,1)
    mult(signal,10)
    )

Är det något sådant du är ute efter?

Comment

Det ser ut att fungera, tack för hjälpen.

Comment

Vad är felet med detta, vill sälja 0 vid innehav 2 ?

blankantal=-2 {OBS minustecken framför}
        snabbvändning:=1 {1=JA 0=NEJ}
        innehav:=Portfolio(v)
        nollställ:=And(Gt(innehav,0),Eqv(snabbvändning,0))
        i1(
        målantal=If(nollställ,0,blankantal)
        undermål=Le(innehav,målantal)
        slutantal1=Abs(If(undermål,0,Sub(målantal,innehav)))
        slutantal1)

Comment

Hm, det borde den absolut inte göra. Säker på att du kör samma script i ordermodellen? Återanslutit den efter att du bytt script?

Om snabbvändning:=1 ska den sälja för att gå direkt till målantal.

Comment

Tyvärr så gör den inte det, jag har använt andra va-script som fungerat förut, med samma resultat. Finns det något som NN kan orsaka vid avläsning av depån, men den stämmer i depåfönstret ?

Köpen är inga problem med och motsvarande köp-vascript och motsvarande köpmodell.

Har åderanslutit och bytt va-script men inget hjälper.

Comment

Idag fungerar det, har inte ändrat något. Mysko ????

Comment

Hm, verkligen. Hade du "simulerat" innehav genom att ändra Antal i Grunddata? Om du handlat i intrumentet samma dag finns en automatisk loop som nollställer antalet till noll varje insamling innan depåläsning görs. Detta för att säkerställa att rätt antal alltid visas. Det betyder att om du skrivit +2 i antal men egentligen hade noll så skulle scriptet känna noll, och om målantalet var satt till -2 så försöker den sälja 2 kontrakt.

Comment

På fm. hade jag +2 och va-skriptet ville sälja 0 när det borde vara -4. Sedan sålde jag 2 och hade inget innehav men skriptet ville fortfarande sälja 0 fast inställningen var -2. Kan det bero på¨att jag låg några hundralappar minus på saldot men då är det ju konstigt att jag kunde handla +2 ? Jag har en del aktier som jag har daglån på så pengar fanns det men som sagt saldot var minus. Idag har jag fyllt på pengar och då fungerar det så det är enda förklaringen jag kan komma på.

Comment

Nja, scriptet vet inte något om tillgängligt belopp såvida man inte använder Cash()-funktionen.

Comment

Då är det väl Murphy antar jag.

Comment

Ursprungligen postat av ali Visa inlägg
                        På fm. hade jag +2 och va-skriptet ville sälja 0 när det borde vara -4. Sedan sålde jag 2 och hade inget innehav men skriptet ville fortfarande sälja 0 fast inställningen var -2. Kan det bero på¨att jag låg några hundralappar minus på saldot men då är det ju konstigt att jag kunde handla +2 ? Jag har en del aktier som jag har daglån på så pengar fanns det men som sagt saldot var minus. Idag har jag fyllt på pengar och då fungerar det så det är enda förklaringen jag kan komma på.
                        Jag tidigare sett tendens att ett script måste snurra runt en hel cykel i ordermodellen för att komma rätt, det kan förklara varför det ej fungerade, ex en ordermodell har 9a och 9b, ändring sker när ordermodellen står i 9a i va-scriptet, då måste först 9b passeras innan det blir rätt i 9a igen.....

Helt klart en bugg i autostock trader, hoppas lasse löser det i den nya autostock trader som ska vara här snart....

Comment

Det är ingen bugg, man måste återansluta ordermodellen efter ändringar, utom om det gäller inom samma script.

Mer info om nya programversionen inom kort.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                            Det är ingen bugg, man måste återansluta ordermodellen efter ändringar, utom om det gäller inom samma script.

Mer info om nya programversionen inom kort.
                            Man ska inte behöva återansluta en ordermodell om man bara ändrat i ett va-script enligt Autostock Trader dokumentationen...

Comment

Exakt, det var det jag menade.

Comment

Working...
                              X