Rikard, om dyntrend skrivs detta i hjälpen:
DynTrend(d,p,p)
Namn: Dynamisk Trend
Beskrivning: Kursvärdet på dynamiskt bildad trendlinje för perioden
Parameter 1: Dataserie eller returvärden från andra funktioner
Parameter 2: Perioder bakåt för punkten längst bakåt i tiden i dataserien
Parameter 3: Ev. perioder bakåt för punkten närmast i tiden i dataserien. Om utelämnad=1
Returnerar: Värde på dynamiska trendlinjen i nuvarande period
Kommentar: Grafiken klarar inte alltid att rita extremvärden på linjen. Scriptet har dock alltid korrekta värden. Det är alltså inget fel i programmet.
Exempel: DynTrend(H,5) ger värdet nu på en trendlinje dragen från förra perioden till period 5 bakåt i High-serien.
Tolkning: -
Tips för grafik:
Placering: Kursstaplar om ensam funktion. Annars valfri.
Skala: Enligt kurser
Visa som flagga: Nej
I forumet finns inte många inlägg om dyntrend, men enligt Lasse ska den binda ihop punkter med två värden i en linje som ej kan visas.
Jag såg att du själv försökt få till dyntrend i forumet för några år sedan, vet ej hur det gick.
Jag gjorde nedanstående kod där cell 138 och 139 har värden i sig och det returnerades 0 till cell 190 när jag läste ur värdet ur cell 190.
Hur får man dyntrend att returnera ett värde mellan två punkter?
forra:=GetGvar(138)
forra2:=GetGvar(139)
test:=DynTrend(forra,forra2,1)
skriv:=SetGVarIf(test,190,1)
i15(test)
DynTrend(d,p,p)
Namn: Dynamisk Trend
Beskrivning: Kursvärdet på dynamiskt bildad trendlinje för perioden
Parameter 1: Dataserie eller returvärden från andra funktioner
Parameter 2: Perioder bakåt för punkten längst bakåt i tiden i dataserien
Parameter 3: Ev. perioder bakåt för punkten närmast i tiden i dataserien. Om utelämnad=1
Returnerar: Värde på dynamiska trendlinjen i nuvarande period
Kommentar: Grafiken klarar inte alltid att rita extremvärden på linjen. Scriptet har dock alltid korrekta värden. Det är alltså inget fel i programmet.
Exempel: DynTrend(H,5) ger värdet nu på en trendlinje dragen från förra perioden till period 5 bakåt i High-serien.
Tolkning: -
Tips för grafik:
Placering: Kursstaplar om ensam funktion. Annars valfri.
Skala: Enligt kurser
Visa som flagga: Nej
I forumet finns inte många inlägg om dyntrend, men enligt Lasse ska den binda ihop punkter med två värden i en linje som ej kan visas.
Jag såg att du själv försökt få till dyntrend i forumet för några år sedan, vet ej hur det gick.
Jag gjorde nedanstående kod där cell 138 och 139 har värden i sig och det returnerades 0 till cell 190 när jag läste ur värdet ur cell 190.
Hur får man dyntrend att returnera ett värde mellan två punkter?
forra:=GetGvar(138)
forra2:=GetGvar(139)
test:=DynTrend(forra,forra2,1)
skriv:=SetGVarIf(test,190,1)
i15(test)
Comment