Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frac(D)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Frac(D)

    Saxat från hjälpen

    FRAC( )
    Namn: Fraction

    Beskrivning: Tar fram decimaldelen av värdet för parametern

    Parameter 1: Konstant eller värde från andra funktioner eller referens till dataserie

    Parameter 2: -

    Returnerar: Dataserie med decimalvärden<1.0

    Kommentar: -

    Exempel: FRAC(D) tar fram tidpunkt på dygnet från en Datum-konstant

    Tolkning: -


    Mina frågor:
    1. Från när på dygnet räknar FRAC(D) och i vilket format, minuter antar jag?

    2. Kan man skriva ut (eller läsa av) värdena från denna och liknande dataserier i klartext på något sätt ?


    Mvh
    Rikard

  • #2
    1. Kl 00:00 börjar "dagen" och värdet från Frac(d) är noll. kl 24:00 samma dag nås värdet 1. Tex motsvaras då kl 13 av 13/24=0,54166667

    (13 timmar in på dagen dividerat med 24 timmar per dygn)

    Man kan alltså mäta ner till väldigt små tidsskillnader, betydligt bättre precision än minuter.

    2. Utskrift finns inte, men det går att använda Kalkylforskaren för att visa värden i olika kolumner etc. Du når Kalkylforskaren via högerklick i en lista > Kör Kalkylforskaren.

    Comment


    • #3
      Tusen tack för blixtsnabbt svar.
      Nu är det glasklart.

      Mvh
      Rikard

      Comment


      • #4
        Måste fråga lite till för att få klarhet

        Hur returnerar frac(date()) om man jämför med Frac(d) ?

        Hur returnerar market(c) ?

        Mvh
        Rikard

        Comment


        • #5
          Angående &quot;D&quot;

          Innehåller D sekunder i realtid????
          - Eftersom tidsstämpeln i kursinsamlingen alltid blir t.ex. 15:45:00 när perioden/minuten lämnas och blir "historisk". Detta innebär att "D" saknar sekunder i backtest och blir jämna minuter.
          Hur är det under realtidskörning när D sparas undan i en global variabel, kommer "D" då även innehålla sekunder, alltså som Date() (förutom datum delen) och är likvärdig datorklockans tid vid sista kursinsamling?



          BRB_67 ett tips är att kolla i denna tråden en bit ner på sidan, där har du en massa nyttiga tips angående datum:

          http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=2164
          Last edited by niclas_gbg; 2011-01-05, 17:55.
          NiclasGBG

          Comment


          • #6
            Tack Niclas, har missat den tråden.

            Mvh
            Rikard

            Comment


            • #7
              Tidsstyrning

              Försöker hänga på nedanstående rader för att styra när signalscriptet skall signalera. Får dock inga signaler-varken i diagram eller analysbänk
              Är ngt fel? Tar jag bort raderna får jag signaler
              Bör man tänka på ngt speciellt när man hänger på tidsstyrning för att få det fungera i diagram o analys


              tidnu:=Frac(DATE())
              totalt:=Mult(tidnu,1440)
              rest:=Mod(totalt,15)
              tidsignal:=Ge(rest,13)
              i15(and(köp,tidsignal))

              Comment


              • #8
                Jag kör samma upplägg och det fungerar. Är köp sant samtidigt som tidsignal?

                Comment


                • #9
                  Om man inte ritar ut själva signalerna i sig med hjälp av Draw() så syns de bara i diagrammet under den minut som filtret är "öppet". Använder man Draw() kan man rita ut dem hela tiden.

                  Comment

                  Working...
                  X