Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ROC(d,p,%$)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • ROC(d,p,%$)

    Jag har laborerat ganska mycket med rate of change "roc" nu, men får inte riktigt till det som jag vill, det står ganska lite här på forumet om roc och även i hjälpen är det lite tunnt.

    Kan man tänka sig en liten lektion här på forumet med tex ett exempel med roc graf på ett vanligt ema tex. det är vad jag laborerat med som övning men jösses vad det flaxar i grafen

    Jag förstår hur funktionen är hos kommandot och vad det levererar tillbaks, har försökt att åskådliggöra det grafiskt på olika vis men det jag ser återspeglar inte det jag förväntar att funktionen skall leverera tillbaks

  • #2
    ROC kan vara väldigt användbart. Ett exempel nedan där kurvan i Analysområde 1 kommer från följande script:

    medel:=Mov(c,20,s)
    rate:=Roc(medel,5,%)
    rate

    Vi mäter alltså ROC på ett 20-perioders medelvärde med 5 perioder mellanrum. Ut kommer alltså förändringen av medelvärdet från en punkt 5 staplar bakåt till senaste stapeln, presenterad i procent. Exempelvis har medelvärdet inte förändrat sig så mycket mellan punkt 1 och 2, och vi får ett värde på ROC nära noll. Däremot mellan punkt 3 och 4 har medelvärdet stigit ganska mycket och ROC-kurvan har ett högre värde, ca 0,8 procent.
    Mellan punkt 6 och 7 faller medelvärdet något och ROC-kurvan visar mycket riktigt ett svagt negativt värde.

    Attached Files

    Comment


    • #3
      Suveränt som vanligt

      Tackar för snabbt svar som vanligt, dessutom på Söndag kväll.
      Jag är djupt imponerad av ditt engagemang och den support som ges, måste anses som helt unikt för Autostock AB.

      Nu är funktionen glasklar för mig och förhoppningsvis alla andra som söker i forumet i framtiden också.

      Mitt misstag låg i hur jag tolkade funktionaliteten av upplösningen i roc funktionen.

      Detta forum är en ovärderlig kunskapsbank att söka i tycker jag, litegrann som en interaktiv användarhandbok, det är dock viktigt att få med viktiga nyckelord i trådarna så att andra hittar dem lätt, detta fall "roc" och "rate of change"
      Last edited by BRB_67; 2011-04-03, 22:27.

      Comment

      Working...
      X