Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Genomgång av skript

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Genomgång av skript

    Jag håller på att gå igenom Terminator skripten som ett sätt för mig att lära mig om skriptspråket.

    Det är dock några delar som jag är osäker på och skulle behöva hjälp om vad de gör/betyder.

    enableköp:=Lt(Int(LastTrade(b,d)),Int(d))

    Int(d) ger ett tal för dagens datum men LastTrade(b,d) förstår jag inte riktigt. Ger det ett datum för senaste köpet?

    stoppsets=And(And(Gt(Aref(h,1),Aref(h,2)),Gt(Aref(l,1),Aref(l,2))),1)
    Osäker på denna... Jämförelse att senaste stapeln är högre än föregående stapel både när det gäller lägsta nivån(L) och högsta nivån (H).

    stoppsetk=And(And(Lt(Aref(l,1),Aref(l,2)),Lt(Aref(h,1),Aref(h,2))),1)
    Motsvarande fasst tvärtom. Dvs. lägre Low och High för nuvarande stapel än föregående stapel.

    stoplevels=Sub(Find(stoppsets,30,Aref(l,2),1),1)
    stoplevelk=Add(Find(stoppsetk,30,Aref(h,2),1),1)

    Får inte riktigt ihop dessa...

    signalk=And(Gt(Aref(c,1),stoplevelk),Le(Aref(c,2),stoplevelk))

    Man ger signal för köp om aktuell stapels stängningskurs är större än stoplevelk och om föregående stapel är lika eller lägre än stoplevelk.


    Har jag förstått det rätt och kan ni hjälpa mig med de övriga raderna som jag ännu inte har fått ihop?



    Anders
    Last edited by Tradern; 2011-08-14, 13:53.

  • #2
    Utmärkt tänkt! Att dissekera script är nog det effektivaste sättet att lära sig scriptspråket.




    enableköp:=Lt(Int(LastTrade(b,d)),Int(d))


    Int(d) ger ett tal för dagens datum men LastTrade(b,d) förstår jag inte riktigt. Ger det ett datum för senaste köpet?

    Kommentar: Testar om senaste köp skedde tidigare än idag. Dvs, vi hade med ett villkor i Terminator under några tester där vi bara skulle tillåta Long-signal en gång per dag. Det verkar dock som att resultatet blir bättre om man låter handeln fortsätta hela dagen. enableköp-villkoret är därför inte kopplat till något just nu.

    stoppsets=And(And(Gt(Aref(h,1),Aref(h,2)),Gt(Aref(l,1),Aref(l,2))),1)

    Osäker på denna... Jämförelse att senaste stapeln är högre än föregående stapel både när det gäller lägsta nivån(L) och högsta nivån (H).

    Kommentar: Stämmer i princip, stoppsets blir SANT när High och Low förra stapeln är högre än High resp Low från förrförra stapeln.

    stoppsetk=And(And(Lt(Aref(l,1),Aref(l,2)),Lt(Aref(h,1),Aref(h,2))),1)
    Motsvarande fasst tvärtom. Dvs. lägre Low och High för nuvarande stapel än föregående stapel.

    stoplevels=Sub(Find(stoppsets,30,Aref(l,2),1),1)
    stoplevelk=Add(Find(stoppsetk,30,Aref(h,2),1),1)

    Får inte riktigt ihop dessa...

    Kommentar: Find-kommandot, som jag tycker är väldigt kraftfullt, tittar 30 staplar bakåt och letar efter senaste stapeln där villkoret stoppsets resp stoppsetk är SANT, och returnerar värdet H resp L två staplar före. Terminator-strategin fungerar ju så att vid fallande H och L flyttas breaknivån för köp ner till strax ovanför High två staplar tidigare. Motsatt för säljnivån.


    signalk=And(Gt(Aref(c,1),stoplevelk),Le(Aref(c,2),stoplevelk))

    Man ger signal för köp om aktuell stapels stängningskurs är större än stoplevelk och om föregående stapel är lika eller lägre än stoplevelk.

    Kommentar: Vi testar om förra stapeln stängde ovan breaknivån, och om stapeln innan det inte hade en High som var ännu högre.

    Comment

    Working...
    X