Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skript med dubbla tidsvärden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skript med dubbla tidsvärden

    Går det att använda dubbla tidsvärden i ett triggerskript?

    Jag skulle vilja ha en beräkning med 8 minutersstaplar men sedan kompletera den med en kontroll i enminutersstaplar.

    Vad jag försöker göra är att komplettera min ordermodell "Saren" dvs. en enkel kontroll om Sar2 är över eller under kursen. Denna kontroll håller jag på med just nu i 8 minuters intervall. Men innan jag triggar för köp vill jag kontrollera den superkorta trenden dvs. att likt terminator kontrollera att förra stapelns stängningskurs är högre än förrförra. Jag vill dock göra denna kontroll med enminutersstaplar.

    Är detta möjligt?



    Anders

  • #2
    Det går att göra på två sätt, antingen lägger man helt enkelt till ett extra kontrollscript i ordermodellen som blockerar order om den riktigt korta trenden är fel:

    xk) Spärra kort trend fel

    i1(
    Gt(l,Aref(l,1))
    )



    Ett annat mer raffinerat sätt är att köra hela scriptet i 1 minuts upplösning, men att läsa in data via CmpRef() som ett extra objekt i 8 minuters upplösning. Nedanstående är ett script under labb som använder dagskurser för att beräkna pivoter, men samtidigt gör intraday-analys i 15-minuters upplösning. Viktigt att tänka på när man använder CmpRef() är att upplösningen inte kan vara högre än scriptets grundupplösning, dvs om du kör scriptet i 5-minuters upplösning kan de extra objekten inte köras i 1 minutsupplösning. Observera "krumeluren" längst ner, det är här de extra objekten definieras (max tre st) samt vilken upplösning de ska ha.

    Lite mer om CmpRef():

    http://www.autostock.se/NATscriptref..._d_p_ABC_.html




    high1:=cmpref(h,1,a) { här läses kurserna H in i dagsupplösning }
    low1:=cmpref(l,1,a) { här läses kurserna L in i dagsupplösning }
    close1:=cmpref(c,1,a) { här läses kurserna C in i dagsupplösning }
    Pivot1:=Div(Add(Add(High1,Close1),Low1),3)
    stig:=Gt(Pivot1,Aref(Pivot1,1))
    o1:=Osc(c,5,20,e)
    botten:=Gt(o1,Aref(o1,1))
    undernoll:=Lt(Aref(o1,1),-0.1)
    bbl:=BolBands(20,2.0,l)
    öppet:=Lt(Frac(d),0.666)
    i15(
    Draw(0,2,bdo)
    köp1=And(And(botten,undernoll),stig)
    köp2=And(And(köp1,Gt(h,Aref(h,1))),öppet)
    köp3=And(köp2,Gt(Aref(l,1),Aref(bbl,1)))
    Mult(köp2,10)
    )
    {@A(0,)}

    Comment

    Working...
    X