Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

CmpRef

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • CmpRef

    Hej, jag får konstiga resultat när jag använder CmpRef. Kanske är det jag som använder det fel, eller så händer något på vägen när man läser in referensdata.

    Mitt enkla testscript:

    Draw(C,1,gqb)
    Draw(CmpRef(C,0,A),2,rqb)

    {@A(1,OMX Stock )}


    Om jag nu har valt OMXS30 och ansluter scriptet, så borde dessa båda kurvor bli identiska, eftersom referens A även den är OMX S30.

    Det blir det inte under intradagupplösning! Se bifogad bild.

    Det ser ut som den röda kurvan (referensen) använder öppningspriset (inte close). Grön kurva är Closepriset utan referens.

    Dock blir kurvorna identiska om jag plottar i dagsupplösning och använder
    {@A(0,OMX Stock )}

    Vidare så undrar jag lite hur {@A(x,OMX Stock )} funkar.
    Är det att x= antal tidsstaplar som läses in i minnet, eller är det x staplar tillbaka?

    Så vad är alltså skillnaden på {@A(1,OMX Stock )} och {@A(2,OMX Stock )} tex?

    Tack för hjälpen
    Attached Files

  • #2
    Kör du scriptet i ett 1-minutsdiagram? Som det är skrivet ritas Close-kursen i den upplösning som diagrammet är inställt på, medan det Extra Objektet ritas i 1 minuts upplösning.

    Skillnaden mellan

    {@A(1,OMX Stock )} och {@A(2,OMX Stock )}

    är helt enkelt att 1:an betyder 1 minuts upplösning och 2:an betyder 2 minuters upplösning. Om man skriver 0 betyder det dagsupplösning.

    Vet inte om du hittat informationen i Scriptreferensen:

    http://www.autostock.se/NATscriptref...st_llning.html

    där alla scriptkommandon har en förklaring med lite exempelkod osv.





    /Rikard

    Comment


    • #3
      Extra objekt

      Tack för snabbt svar. Nu fick jag kurvorna lika om jag valde {@A(15,OMX Stock )} och körde indexet på 15 minuter även det.

      Jodå manualen har jag uppe hela tiden. Dock stod det väldigt sparsamt om just externa objekt.

      Så om jag läser upp externa objekt med 1min-upplösning. Kan man då inte "sampla om" dessa till tex 15-minuters-staplar genom i15-kommantot?

      Tex:

      i15(
      Draw(CmpRef(C,0,A),2,rqb)
      )
      Draw(C,1,gqb)

      {@A(1,OMX Stock )}

      Jag har nog missförstått hur i15, i5 osv fungerar på tidsserierna.

      Comment


      • #4
        MACD Reversed?

        Något annat jag stötte på idag var att det verkar som om MACD-kurvan är spegelvänd. Detta när man trycker på MACD-området i grafen med knappen till vänster.

        I bifogad bild har jag ritat ut EMA12 (grön) och EMA26 (röd). Definitionen av MACD är EMA12-EMA26, vilket gör att så fort den gröna kurvan är överst är MACD positiv.

        I grafen nedan verkar dock MACD bli negativ vid korsningspunkten (svart kurva är nollinjen).

        Dock om man skriver MACD(N) och ritat upp den, så blir den rättvänd. Har ni kanske vänt så att nu ritar ut EMA26-EMA12 i stället?

        Kanske något med dagens uppdatering att göra? "Det långa och korta medelvärdet i MACD via indikatorlisten var omkastat, rättat. "
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Extra objekt måste alltid ha lägre upplösning än huvudscriptet, alltså i ett i15()-script kan man läsa in extra objekt från 15 minuter och uppåt.


          Om man tex har ett 1 minuts-script och vill läsa av ett extra objekt i 15-minutersintervall fungerar det rakt av med cmpref(). Datat från det extra objektet uppdateras bara var 15:e minut.

          Comment


          • #6
            Hm, undrar vad som är fel egentligen med MACD. Det ser bakvänt ut, men det stämmer att vi kastade om medelvärdena i senaste uppdateringen efter att vi hittat en del konstigheter i den här tråden:
            http://www.autostock.se/vbulletin/sh...highlight=macd

            Jag ska kolla lite närmare vid tillfälle, men just nu kan man skriva 26,12,9 för att få standard MACD. Vi kanske får kasta om det igen.

            /Rikard

            Comment

            Working...
            X