Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Felmeddelande

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Felmeddelande

    Jag stötte på detta felet efter en uppdatering av programvaruversionen:

    08:22 Initierar ny dag
    08:22 Marknad stängd - kurser stoppas
    08:27 Initierar konton före kurser startas upp
    08:57 Marknad öppen - kurser startas upp
    08:57 QueryNamesForID - there are missing TicksizeIDs=608 TickSizeTables=0
    Quotes may run but trading may fail
    Check out deblog.txt for details!

    Detta kommer i Messageloggen. Har databasen blivit förstörd vid uppdateringen kanske? Kan man åtgärda det utan att installera om allting?

  • #2
    Nja, grejen är att det inte ska gå att köra uppdateringen från version 9.1.1.5 och uppåt, det behövs nyinstallation för att få med allt. Men det verkar som att några har kört en gammal version av update.exe (kanske sparad på disk) och då blir det tokigt. För att få ordning ticksize-larmen behöver man antingen gå in på Inställningar > Egenskaper för hela programmet > Handel > Sök nya instrument att handla och skanna igenom samtliga börslistor, alternativt göra nyinstallation så att man får med sig tick size. Vi har fortfarande några få instrument som inte får ticksize från start, det rör sig om gamla terminer, teckningsrätter etc. Dessa ska vi gå igenom manuellt och rätta.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      Nja, grejen är att det inte ska gå att köra uppdateringen från version 9.1.1.5 och uppåt, det behövs nyinstallation för att få med allt. Men det verkar som att några har kört en gammal version av update.exe (kanske sparad på disk) och då blir det tokigt. För att få ordning ticksize-larmen behöver man antingen gå in på Inställningar > Egenskaper för hela programmet > Handel > Sök nya instrument att handla och skanna igenom samtliga börslistor, alternativt göra nyinstallation så att man får med sig tick size. Vi har fortfarande några få instrument som inte får ticksize från start, det rör sig om gamla terminer, teckningsrätter etc. Dessa ska vi gå igenom manuellt och rätta.

      Kommer alla felen att fixas till i en uppdatering eller är alla kunder tvingade att göra nyinstallation?

      Comment


      • #4
        Tanken är att det inte ska uppgraderas från 9.1.1.5, utan senaste programversionen behöver installeras helt från början. Vi har lagt in en spärr i update.exe som ska hindra det, men om man kör en gammal nedladdad version av update.exe kollar den inte programversionen på samma sätt, dessutom laddas inte rätt filer ner med problem som följd. Därför ska man alltid köra från Hjälp > Uppdatera programversion inne i NAT.

        Men, som sagt, för att uppgradera från 9.1.1.5 behövs nyinstallation. Därefter löper alla framtida uppdateringar som vanligt.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Tanken är att det inte ska uppgraderas från 9.1.1.5, utan senaste programversionen behöver installeras helt från början. Vi har lagt in en spärr i update.exe som ska hindra det, men om man kör en gammal nedladdad version av update.exe kollar den inte programversionen på samma sätt, dessutom laddas inte rätt filer ner med problem som följd. Därför ska man alltid köra från Hjälp > Uppdatera programversion inne i NAT.

          Men, som sagt, för att uppgradera från 9.1.1.5 behövs nyinstallation. Därefter löper alla framtida uppdateringar som vanligt.

          Ok, jag har 9.1.1.5 och behöver alltså göra nyinstallation.

          Hur gör man på enklaste sätt i nat för att få med sig script, ordermodeller till senaste nat-versionen, antar att det skiljer sig åt från at8 där det bara gick att kopiera över sparade nordnr-filer.

          Kan du ta fram en instruktion för nu måste alla göra nyinstallation om man har 9.1.1.15 för att kunna få nya uppdateringar.

          Omx Skywalker har en hel del script som måste fungera på den nya installationen på måndag efter nyinstallation.

          Comment


          • #6
            Du behöver bara göra nyinstallation om du vill få tillgång till de nya marknaderna och ordermodellerna (främst fler versioner av Trend Entry/Exit).

            Det går fint att bara flytta ordermodeller och script från en NAT-installation till en annan, men däremot inte från en AT8 till en NAT:

            SCRIP.DBF
            SCRIP.DBT
            ORDR.DBF
            ORDR.DBT


            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
              Du behöver bara göra nyinstallation om du vill få tillgång till de nya marknaderna och ordermodellerna (främst fler versioner av Trend Entry/Exit).

              Det går fint att bara flytta ordermodeller och script från en NAT-installation till en annan, men däremot inte från en AT8 till en NAT:

              SCRIP.DBF
              SCRIP.DBT
              ORDR.DBF
              ORDR.DBT


              Nyinstallation gjord, dbf+dbt filer kopierade.
              Jag får varningar på 4 aktier vid uppstart och när jag väljer arbetsyta, hur får jag bort det?
              Attached Files
              Last edited by jorgeng; 2011-10-31, 07:10.

              Comment


              • #8
                Det är inaktuella IDn som inte får ticksize, bara att gå in på Egenskaper för alla instrument, välja resp ID och Radera.

                Vi har ändrat i PAPER.DBF som ligger i nyinstallation i helgen, så det finns i nuläget inga fler kända papper som inte får ticksize.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                  Det är inaktuella IDn som inte får ticksize, bara att gå in på Egenskaper för alla instrument, välja resp ID och Radera.

                  Vi har ändrat i PAPER.DBF som ligger i nyinstallation i helgen, så det finns i nuläget inga fler kända papper som inte får ticksize.
                  Jag gjorde nyinstallation igår kl.21.45 och fick error på dessa värdepapper, kanske dags för ny kontroll.

                  Comment


                  • #10
                    Hm, jag gjorde nyinstallation idag på en maskin och får noll varningar. Är du säker på att du inte kör på en gammal PAPER.DBF?

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                      Hm, jag gjorde nyinstallation idag på en maskin och får noll varningar. Är du säker på att du inte kör på en gammal PAPER.DBF?
                      Ja, i och med att jag avsinstallerade nat och deletade mapparna i utforskaren..

                      Jag tog bort en del av de nya värdepapperna på de nya marknaderna och då kom det inga varningar.

                      Comment

                      Working...
                      X