Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ordermodeller och annat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ordermodeller och annat

    Hej,
    Efter ett tags uppehåll har jag åter gett mig på att försöka få NAT att funka. Det är nästan helt omöjligt att debugga sina script tyvärr, och man sliter sitt sitt hår för varje rad kod som ska läggas till. Det hade varit till stor hjälp om man tex hade kunnat skriva ut text till Larm/Meddelande-fönstret med någon slags Debug.Print(minVariabel).

    Men nu till mina frågor.
    Jag har gjort en test-ordermodell som ska trigga en gång var 5:e minut. Först köper den, väntar 5 minuter, sedan säljer den, varpå scriptet ska stega tillbaka till sekvens 1 igen. Dock kopplas ordermodellen ur efter tre köp-sekvenser. Varför gör den så? Jag gör alltså detta i simulerat läge. Det blir tom så att scriptet kopplar ut efter 3 köp och 2 sälj, vilket hade gjort att i en riktig situation hade positionen aldrig stängts. Känns inte så säkert.

    Nästa grej jag inte får att funka är att massansluta script. Väljer jag fönstret "Anslut till flera instrument samtidigt" så är den bara tom.

    Tack för hjälpen.

  • #2
    Håller med

    Det hade varit mycket smidigt att kunna få Debug.Print xxx i meddelandefönstret. Nu har man ingen större anaing om vad som smäller eller om man verkligen har det variabelvärde som man tror man har på ett visst ställe i scriptet.

    Mvh

    Comment


    • #3
      Ett tips är ju att använda Draw() och rita ut olika värden som man kanske vill kolla. Om det är triggersignaler kan man flytta ner något villkor till sista raden och testa på det tillfälligt osv.

      Comment


      • #4
        Draw

        Draw är tyvärr väldigt instabil och buggar ofta så att grafiken försvinner. Speciellt om man scrollar tillbaka i tiden. Dessutom ritar inte Draw ut något alls om där finns minsta fel i scriptet. Ofta brukar det resultera i att man får börja från början i ett tomt test-script och klistra in delar av koden för att testa dem som pusselbitar.

        Tänk om man hade kunnat sätta en break-point och analysera variablerna, då hade utvecklingstiden kunnat gå ner till en hundradel eller så. Men en debug.print hade räckt långt

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av cerion Visa inlägg
          Draw är tyvärr väldigt instabil och buggar ofta så att grafiken försvinner. Speciellt om man scrollar tillbaka i tiden. Dessutom ritar inte Draw ut något alls om där finns minsta fel i scriptet. Ofta brukar det resultera i att man får börja från början i ett tomt test-script och klistra in delar av koden för att testa dem som pusselbitar.

          Tänk om man hade kunnat sätta en break-point och analysera variablerna, då hade utvecklingstiden kunnat gå ner till en hundradel eller så. Men en debug.print hade räckt långt
          Ett tips är att kommentera ut delar med {bortkommenterat} T.ex. om du har en variabel1:=GE(variabel2, variabel3) så brukar jag sätta den till alltid sant med variabel1=And(1,1) så har man på så sätt uteslutit fel i den formeln. Men jag håller med om att det är lite trickigt...


          Anders

          Comment

          Working...
          X