Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Halvdag idag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Halvdag idag

    Rikard,
    idag är det halvdag på börsen som stängde kl.13.

    Har Autostock missat uppdatera kalendern i NAT?

    Ingen exit kom i Autostocks script eller egna script vilket innebär att kunder ligger kvar med innehav över lång-helg när USA har öppet vilket kan ge rejält gap åt fel håll vid börsöppningen på måndag med förlust som följd.


  • #2
    Jag får alltså ligga blankad 10 kontrakt över helgen.

    Comment


    • #3
      Nej, kalendern stämmer. Det står 120105 på KortaDagar. Är det larm från scripten hos dig Jörgen som inte kommit?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
        Nej, kalendern stämmer. Det står 120105 på KortaDagar. Är det larm från scripten hos dig Jörgen som inte kommit?

        Inget larm från mina egna exit-script eller email för de exit-script du kör lokalt på autostocks server. Antingen ligger felet i kalendern eller så har date-funktionen slutat fungera vid halvdag i NAT.

        I AT8 fungerade halvdags-scripten så någon ändring måste ha skett.

        Comment


        • #5
          Jag kollade med Lasse och det finns ett konfigfel i NAT-kalendern, vi fixar det i centralkonfiggen.

          Comment


          • #6
            Hej!
            jag har varit med Obi Wan i 1 månad nu. och måste säga att besvikelsen är stor. Detta är inte pga Obi wan:s affärer, utan osäkerheten kring tekniken bakom dessa handelsapplikationer. (Autostock vs Rankor)

            jag har haft 3 "insidenter" på 1 månad. 2st från Autostock och en från Rankor.
            Detta har påverkat Obi wan:s affärer kraftigt. Alla incidenter har genererat ekonomiska förluster. (Procentuelt stora i förhållande till Obi Wan)

            Att säga att en handelsapplikation tar in eller förlorar 10 punkter här och där, när tekniken förstör utfallet.

            Tekniken måste förbättras, alternativ skapa en "försäkring mot innehav över natten" .Sitter som Bertil med terminer överhelgen som är absolut nono för mig.

            Själv har jag investerat "fullt ut" för att min "klient" skall fungera i ur och skur vad gör ni?

            skärp er /Hoocke

            Comment


            • #7
              Centralkonfiggen uppdaterad, starta om NAT så laddas ändringen ned, och därefter behöver man starta om igen för att den ska bli verksam.

              Hoocke, vad har du haft för incidenter förutom stängningen idag?

              Comment


              • #8
                Halloj Rickard
                den 14 december Rankor hade strul med "uploader"
                den 28 december Autostock "driftstörning"
                (idag) 5 januari Autostock problem.

                /Hoocke

                Comment


                • #9
                  Driftstörningen den 28:e var verkligen av det ovanligare slaget, vi har inte haft signalavbrott på närmare 3 år. Kalenderfelet idag är inte heller så vanligt, men självklart kommer inte en olycka ensam.

                  Om du känner dig så djupt besviken ska vi naturligtvis skärpa oss genom att vi förlänger öppet köp om du inte vill fortsätta.

                  Comment


                  • #10
                    Halloj igen
                    kommer inte på fråga att lämna tillbaka något.
                    jag vill bara se en lösning på dessa problem som faktiskt kostar mig pengar. Min känslan av de lokala skripten känns kraftigt mycket säkrare än de som skickas ut eller hantera av någon annan. jag har säkrat upp min klient och försäkrat mig om att den inte får gå ner. Att sedan bli drabbad av någon annan gör väldigt "ont",
                    speciellt när man får stå för kostnader själv.

                    Osäkerheten kring er teknik finns tyvärr. Antingen visar ni att ni kan, eller så är det bara för mig att lägga ned. (Jag hoppas på det första)


                    god helg/Hoocke

                    Comment


                    • #11
                      Fint, det är rätt inställning. Vi hoppas allt fungerar som det ska framöver!

                      Comment


                      • #12
                        Har varit med om samma sak som ovanstående och ligger och så inne med kontrakt över helgen. Tycker även jag att det är många incidenter på kort tid
                        Jag har också säkrat upp min miljö för att minimera alla problem i min ände.

                        Finns det någon anledning att exit-scripten går centralt? Om de ligger lokalt kan man själv styra vilken minut de skall göra exit (vilket det tydligen varit lite problem med innan).
                        Egentligen borde man försöka fixa så att allt kan köras lokalt. Jag förstår att scripten inte skall vara publika men de är ju skyddade redan, så jag vet egentligen inte vad det är som behöver exekveras centralt.

                        Kan man köra scripten lokalt blir det ju också lite mer spridning på avsluten (pga olika tider på datorerna) vilket kanske gagnar alla.

                        Mvh

                        Comment


                        • #13
                          Tja, lägger vi scripten lokalt klagar några för att avsluten blir för olika med olika resultat som följd, och lägger vi dem centralt klagar andra för att det blir för lika! Inte lätt att tillgodose alla önskemål verkar det som. Det går ju att säkra upp exit med lokala script parallellt med modellens originalscript om man vill. I fallet Obi-Wan och Skywalker går det tom att helt strunta i de medföljande exitmodellerna och köra egna lokala om man vill, åtminstone så länge Rankor System inte tillämpar ytterligare exitlogik under dagen.

                          Som nämndes ovan så är serverproblem högst ovanliga, jag tycker vi klarar oss bra mycket bättre än mäklarna själva sett över lite tid. En av de största anledningarna till central exekvering är ju att strategileverantörerna ska kunna uppgradera sina algoritmer utan att alla kunder behöver installera om alla script och ordermodeller. Den andra stora anledningen är säkerheten mot hackers som säkert skulle försöka lägga beslag på strategier utvecklade med stor möda. Därför är signaleringen utvecklad som ett generellt koncept som kan tillämpas för alla signalleverantörer utan alltför omfattande individuell anpassning.

                          Comment

                          Working...
                          X