Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tomma egna larm-email

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tomma egna larm-email

Rikard,
    sedan ni uppgraderade webbplatsen i förra veckan kommer egna-larm texten ej in i emailet som skickas:

Nu står det bara:
    Meddelande:

Tidigare stod det i exempel email från 23/1:

Meddelande:

11:41 ORDER "sl) Omx Skywalker - Entry Long - Okrypterat2 OMXS302B" kurs 1034.25$:

Har ni missat någon inställning i er mail-server vid uppgraderingen?

Vi undersöker det, fler rapporter har kommit in om problemet.

Comment

Verkar som att teckenhanteringen inte funkar med å,ä och ö. Jag får larmen dock.

Comment

Har ni hittat någon lösning?

Inga email som kommer får någon text från egna larm bara:

Meddelande:

Comment

Nja, det funkar här förutom å,ä och ö. Prova att ta bort dessa.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
            Nja, det funkar här förutom å,ä och ö. Prova att ta bort dessa.
            Jag har inga å,ä,ö i mina email-larm.

Comment

Hm, hur långa är texterna? Det är möjligt att nya servern har någon begränsning vi inte känner till. Jag kollar.

Comment

Hm, hur långa är texterna? Det är möjligt att nya servern har någon begränsning vi inte känner till. Jag kollar.
                Det kan ha med längden att göra:

Nedanstående text är 82 tecken lång.

11:41 ORDER "sl) Omx Skywalker - Entry Long - Okrypterat2 OMXS302B" kurs 1034.25$:

Någon gång har jag fått ett email som såg ut så här:

Meddelande: rat2 OMXS302B" kurs 1034.25$:

Detta meddelande var kortare än 82 tecken lång. Det borde väl kunna gå att skicka meddelanden som är 100 tecken långa?

Comment

Jo, absolut. Jag ska göra lite tester.

Comment

character encoding, character map, character set or code page

Hej,

Kanske ett tips.
                    Problemet låter som det kan orsakas av "character encoding".

In computer science, the terms character encoding, character map, character set or code page were historically synonymous
                    Referens: http://en.wikipedia.org/wiki/Character_encoding

När vi skriver lagras data som bytes. Beroende på vilken tecken tolkning vi har, representeras dessa bytes som olika tecken, t.ex. är vi svenskar vana att några byte kombinationer representerar åäö, med annan tecken tolkning får det andra tecken.

När text bryts som i fallet, kan det bero på att motsvarande bytes, där det bryts representeras som andra tecken som har en annan innebörd.
                    Skulle t.ex. kunna vara radbrytning CRL eller liknande. eller något annat konstigt tecken som programmet som bearbetar texten inte klarar av.

Problemet behöver inte ha uppstått hos källan till informationen utan, uppstå påvägen mellan källan och mottagaren.

Problem uppstår ofta när man går från en character encoding till en annan. Exempel ISO8859-1 som har stöd för ÅÄÖ, till ASCII som bara klarat det engelska alfabetet.

Om ni har bytt miljö, så kan det vara en bra början undersöka att vilka language packs och inställning som gäller.
                    Character encoding är ibland svårt att felsöka, då när vi tittar på data så är ju bytens redan tolkade av programmet vi tittar på data med. Därför kan få helt olika resultat beroende på vilken dator/program m.m. man använder.

Vissa avancerade editorer kan man välja vilken encoding man tittar med, man kan ocskå titta direkt på hexkoden för att se datat utan att det tolkats.

Comment

I ett av dagens sista email idag kom detta, annars är det tomt i meddelande-texten. Hur går dina tester Rikard?

Meddelande:

S302B\"_kurs_1074_25$:

Det verkar som det är något problem med email-serverns teckenuppsättning. Punkter ersätts med underscore, underscore (_) ersätter blanktecken osv.
                      Last edited by jorgeng; 2012-02-08, 17:29.

Comment

Vissa email larm kommer tomma här med

Jo, absolut. Jag ska göra lite tester.
                        Jag har fått problem med detta idag med

12:39 ANALYS "sl) Stoploss Mini lång procent XACT BULL" kurs 159.15

som altså *inte* kom fram korrekt. Endast

"Meddelande:" kom fram.

Däremot kom nedanstående fram ofördärvat

12:41 TREND #1 passerad för AXFO(238.20)

som

12:41_TREND_#1_passerad_för_AXFO(238_20)$:

Comment

Jag får också bara "Meddelande:" i mina egna analyslarm sedan en tid tillbaka.

Comment

Jag har forfrande problem med detta. Är det någon som har kommit på en lösning?

Comment

Jag väntar mig att Autstock löser detta. det är ju fel programmet. Det fungerade förut.

Comment

Working...
                              X