Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Globala celler/variabler strular

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Globala celler/variabler strular

    Är det så att triggerscript kopplade till diagram, inte kan innehålla strategier där globala celler ingår, om man vill att lagringarna i cellerna skall vara bestående?

    Varför jag frågar är att jag upptäck en irriterande egenhet (bugg?) med dessa celler:
    Den första inlagringen under dagen sker perfekt. De inmatade värdena lagras i cellerna som ett "startvärde". (Jag använder cellerna 70,80,90)

    Alla nya värden som därefter lagras in med SetGvarIf(x,y,z) stannar i cellen under några sekunder, därefter återgår cellen av sig själv till startvärdet, (kanske i samband med att graferna ritas om?).

    Läser man om globala celler i manualen verkar det finnas ett A- och ett B-område i cellen där värde och tid kan lagras. Det står också att nya lagrade värden flyttar på de gamla värdena, och att gamla värden kan fås fram med GetGvar(x,P).

    I mitt fall dock så läser den vanliga GetGvar(x) initialt det nylagrade värdet, därefter vid nästa läsning avläses det tidigare lagrade "startvärdet"

    Det här konstigheterna sker bara under dagen då kurser och uppdatering av diagram sker, däremot aldrig på kvällen.

    Någon som vet mer om detta och vill dela med sig?

    EDIT: Det är ganska mycket att läsa i denna tråd. Ni som inte orkar läsa allt men ändå vill ha en snabb sammanfattning kan hoppa till inlägg nr:73.
    Last edited by LillWicke; 2012-08-30, 15:51.

  • #2
    Varje gång diagrammet ritas om körs scripten och värden kan ändras. Tar du bort visa i diagram körs scripten endast då ny data kommer in. Det kan vara det som spökar.

    Comment


    • #3
      Men om jag bockar av "visa i diagram" fungerar ju inte draw-funktionen, och det vill jag ju att den skall göra.

      Att scripten i det här fallet kan rita är liksom hela finessen.

      Edit: Scripten i sig skriver inga nya värden i cellerna vid diagramuppdateringarna. Eventuellt nya villkorade värden visas snyggt och prydligt i diagrammen med draw-funktionen i ungefär 15 sekunder, efter detta återgår värderna igen till "startvärderna"
      Cellerna har ju uppenbarligen först ändrats av en villkorad skrivning, men återgår sedan efter ett tag till sina "startvärden".

      Hur kan detta ske och varifrån får de dessa värden???
      Last edited by LillWicke; 2012-03-08, 14:28.

      Comment


      • #4
        Jag vet. Problemet är att scripten behöver köras för att täcka perioden i diagrmmet. Det borde finnas ett alternativ där diagrammet ritas om fastän scripten endast körs på senaste insamlingen(varje historikt värde skulle då behövas sparas för att kunna ritas?).

        Beroende på scripten går det att ha ett digram som beräknar och inte visas. Ett som ritar värden från det första scriptet och visas.

        Comment


        • #5
          Seadragon du var snabb att svara.
          Jag har postat en EDIT till mitt förra inlägg precis efter det att du svarade. Det är där själva problemet uppstår.

          Comment


          • #6
            Bossen har nog bättre förklaringar och lösningar.

            Comment


            • #7
              Vi får vänta på honom.
              Men han sitter väl och sjunger med norrmännen just nu, och under tiden får jag hjärnblödning

              Comment


              • #8
                Det här tar priset, det gick inte att landa i Ängelholm pga dimma så nu sitter man fast i Göteborg på planet, piloten försöker bestämma sig om vi ska vänta på bussar eller flyga någon annanstans..... Jag är på plats vilken dag som helst nu!

                Comment


                • #9
                  Rikard har du kommit ut ur dimman än?
                  Har du några tankar kring vad det här problemet kan bero på?

                  Comment


                  • #10
                    Själv har jag några funderingar kring om ev AT8 kan ligga och påverka? NAT läser ju upp kursen och andra saker i primärminnet och dumpar ner på disk var (15:e?) minut. AT8 har jag igång samtidigt, visserligen inte med några aktiva script men de karske har några gemensamma primärminnesreferenser?

                    Comment


                    • #11
                      Jo det blev en rejält sen natt....vilken soppa! Och idag känns det som att flunsan knackat på. Det här är en Lasse-fråga, jag vidarebefordrar till honom.

                      Comment


                      • #12
                        Loggade skrivningarna idag som SetGvarIf(x,y,z) gör till mina globala celler. Jag loggade även läsningarna som GetGvar(x) gjorde. Då upptäckte jag till min förvåning att det verkar som om det lagras en hel array av värden i varje cell, som sedan GetGvar(x) kunde läsa godtyckliga värden från.

                        Jag funderar på om det kan ha att göra med att de globala cellerna lagras som filer på hårddisken, och att det därigenom kan uppstå något fel i både lagring och läsning?

                        Comment


                        • #13
                          Hej,

                          Vet du något mer om det du beskriver är det normalt eller fel?

                          (Jag tänkte lära mig mer om globala celler och det låter intressant att veta.)

                          Comment


                          • #14
                            Jimmy,
                            Om du menar det jag beskriver ovan är det definitivt ett fel med de globala cellerna.
                            Felet verkar dock bara uppträda när man har flera triggerscript kopplade till ett diagram, och där de globala cellerna används till att utbyta information mellan scripten.

                            Rikard har ju satt Lasse på detta så vi får se vad han kommer fram till.

                            Comment


                            • #15
                              Hej,

                              Hur går det? Är också väldigt intresserad av svaret.

                              Mvh
                              Ingemar

                              Comment

                              Working...
                              X