Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Variant av MACD-script

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Variant av MACD-script

    Kan någon hjälpa mig?
    Har just skrivit mina första signalscript som behöver justeras något. Mitt mål är att titta på triggerkurvans vändningar i MACD-diagrammet för 15 min på OMX. (Jag vill alltså inte följa när kurvorna korsas). Tanken är då att jämföra closingkursen (15 min) för MACD (T) med det senaste föregående closingvärdet för samma kurva. Är senaste värdet högre är det en tidig köpsignal. (Dock fler felsignaler än om man väntar till korset).
    Har skrivit följande för vändning upp: GT(MACD(T),LLV((MACD(T)),2))
    Har skrivit följande för vändning ner: LT(MACD(T),HHV((MACD(T)),2))
    Som jag har skrivit gissar jag att den tittar på aktuellt MACD-triggervärde och inte closingvärdet för 15-minperioden, vilket jag skulle önska.
    Vad jag dessutom inte får med mig i scriptet är ju att kurvan ska ha en negativ lutning de senaste värdena innan vändning upp och givetvis tvärtom innan vändning ner.
    Det blev ett långt inlägg...

  • #2
    Kanske är något liknande du är ute efter

    {aref tittar tillbaka x perioder}
    {vändning upp}
    test1:=gt(macd(t),aref(macd(t),1))
    test2:=and(lt(aref(macd(t),1),aref(macd(t),2)),lt(aref(macd(t),2),aref(macd(t),3)))
    test3:=and(test1,test2)
    draw(mult(test3,30),3,bsbF)

    i15(
    aref(test3) {fullbordad stapel}
    )

    Comment


    • #3
      Hej Henric!
      Tusen tack för ditt svar.
      Har lagt in ditt script i ett 2-dagars OMX-diagram, 15 min men det ser inte riktigt ut som jag tänkt mig. Det verkar som att scriptet signalerar en period efter att linjerna korsas och inte en period efter att triggerkurvan vänt, vilket jag önskar.

      Comment


      • #4
        Är det kanske N-kurvans lutning du vill åt? Byt parameter T till N istället och se om det hamnar närmare.

        Comment


        • #5
          Mycket bättre :-)

          Comment

          Working...
          X