Hej! Nybörjare som jag är så försök vara snälla i era kommentarer!
Först vill jag förstå vad några uttryck egentligen gör, och sen vill jag veta vad som är fel i mina script.
1. Först alltså några generella frågor:
-Exakt vad gör de olika delarna i uttrycket:
setgvarif(köp2,120,eqv(cum(1),1)) ??
resp.
köp1:=eqv(getgvar(120,1)) ??
och vad gör egentligen
and(0,0) ??
i slutet av det grafiska analysscriptet här nedan?
------
2. Får inte detta upplägg att funka i sista steget. Vill analysera (intraday) på OMXS30 eller på motsvarande termin, men handla (intraday) i Xact eller Öhmans bull (börjar med bull och går vidare med bear när bull fungerar som det ska). Lägger in sista delen av analysscriptet (kopplat till OMXS30-index) som ritar fint mha draw så jag antar att scriptet returnerar köp2- och sälj3-värden som det skall. I nuläget vill jag torrköra detta så att köp- och sälj-flaggor ritas i bull, innan jag börjar handla på riktigt. Problemet är att både köp- och säljflagga ritas ut var 5e minut under hela handelsdagen så något verkar vara fel!
Jag vill att scripten fungerar som så att de köper när köpsignal ges och säljer när säljsignal ges från analysscriptet. Jag vill alltså i förlängningen INTE att -sälj bull- per automatik innebär -köp bear- och vise versa utan att jag kan stå utanför marknaden under vissa perioder under en handelsdag om scriptet inte tycker det är läge att ta position i någon riktning. Planen är väl att, för bear, antingen baka in köp och sälj i analysscriptet nedan eller skriva ett separat analysscript för bear helt och hållet.
Alltså, är något fel i koden nedan?
... delar av det grafiska, g) analysscriptet, för OMXS30 eller termin (flaggor ritas alltså som förväntat mha draw):
.
.
.
periodlängd:=5
vänta_min_in_i_stapeln:=3
{blockerar köpsignal under de första X min av en period/stapel}
tidnu=FRAC(DATE())
totalt=MULT(tidnu,1440)
rest=INT(MOD(totalt,periodlängd))
blockerad_tid_av_stapeln=GE(rest,vänta_min_in_i_stapeln)
.
.(div. villkor)
.
setgvarif(köp2,120,eqv(cum(1),1))
setgvarif(sälj3,121,eqv(cum(1),1))
draw(mult(köp2,5),2,gsbf)
draw(mult(sälj3,5),3,rsbf)
and(0,0)
)
---
sl) köpscript, kopplat till bull som läser i global cell enligt analysscriptet ovan (visa graf som flagga, bland kursstaplar)
köp1:=eqv(getgvar(120,1))
ej_innehav:=le(portfolio(v),0)
tidspärr:=1
lt1:=LastTrade(B,D)
lt2:=LastTrade(S,D)
minSedanKöp:=Mult(Sub(Date(),lt1),1440)
minSedanSälj:=Mult(Sub(Date(),lt2),1440)
OkAttHandla:=And(Gt(minSedanKöp,tidspärr),Gt(minSedanSälj,tidspärr))
i5(
köp2=AND(köp1,ej_innehav)
köp3=and(köp2,okatthandla)
mult(köp3,4)
)
---
sl) säljscript, kopplat till bull som läser i global cell enligt analysscriptet ovan (visa graf som flagga, bland kursstaplar). Har provat att ta bort kravet på innehav under testningen.
sälj1:=eqv(getgvar(121,1))
innehav:=gt(portfolio(v),0)
i5(
sälj2=AND(sälj1,innehav)
sälj3=and(sälj2,okatthandla)
mult(sälj3,2)
)
---
Varför funkar det inte? Vad är fel...?
...Borde
(cum(1),1))
istället vara
(cum(1),0)) ??
Har testat med detta också och det larmar ändå från både köp och sälj-scriptet samtidigt... hur det nu är möjligt!?
Tips, råd eller handfast hjälp med hur koden ska se ut för att det ska fungera mottages tacksamt!
Först vill jag förstå vad några uttryck egentligen gör, och sen vill jag veta vad som är fel i mina script.
1. Först alltså några generella frågor:
-Exakt vad gör de olika delarna i uttrycket:
setgvarif(köp2,120,eqv(cum(1),1)) ??
resp.
köp1:=eqv(getgvar(120,1)) ??
och vad gör egentligen
and(0,0) ??
i slutet av det grafiska analysscriptet här nedan?
------
2. Får inte detta upplägg att funka i sista steget. Vill analysera (intraday) på OMXS30 eller på motsvarande termin, men handla (intraday) i Xact eller Öhmans bull (börjar med bull och går vidare med bear när bull fungerar som det ska). Lägger in sista delen av analysscriptet (kopplat till OMXS30-index) som ritar fint mha draw så jag antar att scriptet returnerar köp2- och sälj3-värden som det skall. I nuläget vill jag torrköra detta så att köp- och sälj-flaggor ritas i bull, innan jag börjar handla på riktigt. Problemet är att både köp- och säljflagga ritas ut var 5e minut under hela handelsdagen så något verkar vara fel!
Jag vill att scripten fungerar som så att de köper när köpsignal ges och säljer när säljsignal ges från analysscriptet. Jag vill alltså i förlängningen INTE att -sälj bull- per automatik innebär -köp bear- och vise versa utan att jag kan stå utanför marknaden under vissa perioder under en handelsdag om scriptet inte tycker det är läge att ta position i någon riktning. Planen är väl att, för bear, antingen baka in köp och sälj i analysscriptet nedan eller skriva ett separat analysscript för bear helt och hållet.
Alltså, är något fel i koden nedan?
... delar av det grafiska, g) analysscriptet, för OMXS30 eller termin (flaggor ritas alltså som förväntat mha draw):
.
.
.
periodlängd:=5
vänta_min_in_i_stapeln:=3
{blockerar köpsignal under de första X min av en period/stapel}
tidnu=FRAC(DATE())
totalt=MULT(tidnu,1440)
rest=INT(MOD(totalt,periodlängd))
blockerad_tid_av_stapeln=GE(rest,vänta_min_in_i_stapeln)
.
.(div. villkor)
.
setgvarif(köp2,120,eqv(cum(1),1))
setgvarif(sälj3,121,eqv(cum(1),1))
draw(mult(köp2,5),2,gsbf)
draw(mult(sälj3,5),3,rsbf)
and(0,0)
)
---
sl) köpscript, kopplat till bull som läser i global cell enligt analysscriptet ovan (visa graf som flagga, bland kursstaplar)
köp1:=eqv(getgvar(120,1))
ej_innehav:=le(portfolio(v),0)
i5(
köp2=AND(köp1,ej_innehav)
köp3=and(köp2,okatthandla)
mult(köp3,4)
)
---
sl) säljscript, kopplat till bull som läser i global cell enligt analysscriptet ovan (visa graf som flagga, bland kursstaplar). Har provat att ta bort kravet på innehav under testningen.
sälj1:=eqv(getgvar(121,1))
innehav:=gt(portfolio(v),0)
i5(
sälj2=AND(sälj1,innehav)
sälj3=and(sälj2,okatthandla)
mult(sälj3,2)
)
---
Varför funkar det inte? Vad är fel...?
...Borde
(cum(1),1))
istället vara
(cum(1),0)) ??
Har testat med detta också och det larmar ändå från både köp och sälj-scriptet samtidigt... hur det nu är möjligt!?
Tips, råd eller handfast hjälp med hur koden ska se ut för att det ska fungera mottages tacksamt!
Comment