Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om perioder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga om perioder

    Hej!
    I t.ex Stoplossminiscriptet står i inledningen
    mv1:=Mov(s,2,s) där 2:an betyder antal perioder. Scriptet snurrar ju var 5:e sekund så jag tolkar det som det rullande medelvärdet av säljkursen för 5 sekunder sedan samt senaste säljkurs. Är det rätt uppfattat?
    Om istället raden skulle stå inom

    i1( mv1=Mov(s,2,s)
    bla bla
    )
    Så säger man här att perioden är en minut, men ändå exekveras scriptet var 5:e sekund. Jag tolkar här att det rullande medelvärdet då är på aktuellt värde och värdet för en minut sedan.
    Diagramritningen har jag i båda fallen satt på realtid, men det skall väl bara påverka script som ritar?
    mvh
    Bertil

  • #2
    Perioditet och scriptexekveringsintervall är inte samma sak, utan ett script i dagsupplösning körs även det i 5 sekunders intervall. Perioditet avser hur lång en stapel är, och exekveringsintervallet har inte något med det att göra.

    I fallet Stoploss Mini är perioditeten satt till 3 minuter som default, vilket innebär att medelvärdet på 2 perioder alltså innebär 2 stycken 3-minutersstaplar. Det körs ändå var 5:e sekund för att kontrollera om något löst ut.

    Comment


    • #3
      Hej!
      Tack för svar. Kan man enkelt ändra periodiciteten så att man tar rullande medelvärde på 6 st enminutersperioder istället för 2 st treminuters? Då blir man ju lite snabbare ifall det skulle hända något radikalt den senaste minuten. Eller då kanske perioden blir för kort för att mfi och andra funktioner skall fungera som tänkt. 3 minuter är kanske satt av gedigen erfarenhet.
      mvh
      Bertil

      Comment


      • #4
        Det är enkelt att ändra parametrarna till vad man föredrar. Tänk på att du även kan sätta elastisk:=0 vilket skippar kontrollen mot medelvärden och MFI. Då tittar stoppen endast på om köp- och säljkurserna samtidigt befinner sig på fel sida stoppgränsen, och löser direkt inom 5 sekunder.

        Comment


        • #5
          Hur vet man hur långa perioderna är för olika funktioner, och kan man ändra defaultvärdet för perioden?
          mvh
          Bertil

          Comment


          • #6
            Funktionens periodlängd bestämms av intradayparametern.
            Så, om du exempelvis kör scriptet med intraday "i5()" innebär det att alla funktioner i det scriptet får en periodlängd av 5min. Ändrar du till "i10()" får de 10min osv.

            Comment

            Working...
            X