Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Monitorera innehållet i globala variabler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Monitorera innehållet i globala variabler?

    Hej!

    För att felsöka i en ordermodell så vill jag monitorera innehållet i globala variabler genom att använda Kalkylforskaren. Cerion skrev i en annan forumtråd "Jag brukar använda Kalkylforskaren för att titta på värden skrivna globalt. Skapa en kalkyl med GetGVar(100) tex för att läsa av värdet på SetGVarIf(x,100,1)."

    Jag får dock inte till det riktigt. När jag trixar med kalkylforskaren så lyckas jag förvisso med att få ut innehållet i den globala variabeln i en egen kolumn, men värdet i kolumnen ändras inte i takt med att värdet i den globala variabeln ändras. Det verkar som om resultatet som Kalkylforskaren ger är statiskt just vid det tillfället då Kalkylforskaren körs. Går det inte att på något sätt kontinuerligt visa aktuellt innehåll i ett antal globala celler, i realtid så att säga?

  • #2
    Nja, det stämmer att värdet som Kalkylforskaren levererar är momentant från just det tillfälle då den kördes. I dagsläget finns ingen funktion som kan visa globala cellers innehåll "live". Möjligen kan man skriva ett script som ritar värdet i något fält, men det fungerar kanske bara om värdet är något som är lämpligt att visa grafiskt.

    Om man tex har ett värde som antingen är noll eller 1 skulle man kunna skriva:

    värde:=mult(getgvar(100),50)
    draw(värde,2,ksaf)

    för att rita ut flaggor med 50% höjd i Analysområde 1.

    Eller om man har ett dynamiskt värde mellan tex 0-100 kan man rita det direkt i Analys 1:

    draw(getgvar(100),2,ksa)



    Kontentan är att ritningen körs var 5:e sekund så man har alltid hygglig koll på vad cellen innehåller.

    Comment

    Working...
    X