Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstiga värden från script i graf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Konstiga värden från script i graf

    Hej, jag får konstiga värden när jag kör ett enkelt script foör att addera två moving average i test syfte.

    Jag borde få ca dubbla värdet i grafen längs ned, men det blir ca 4 ggr, dvs det ser ut som att scriptet räknar fel. Graf bifogad: Movaverage fel.

    Mitt script ser ut så här:

    Temp0:=0
    Temp1:=0
    Temp2:=0
    Temp0=Mov(C,3,S)
    DRAW(Temp0,5,BAB)
    Temp1=Mov(C,10,S)
    DRAW(Temp1,6,GAB)
    Temp2=ADD(Temp0,Temp1)
    Add(Temp2,0)

    Scriptet är anslutet till analys 1 och automatisk skalning

    Om jag ersätter add med sub i näst sista raden visas inget med automatisk skalning och ett rakt noll streck om jag har -100 till 100 skalning, det borde visa delta mellan linjerna i den övre grafen.

    Vad gör jag för fel.........??????

    Anders
    Attached Files

  • #2
    Tag bort de första tre Temp-raderna. Det blir konflikter om du definierar samma Temp-variabler på två olika sätt.

    Comment


    • #3
      Hm, tack, men jag förstår inte.

      Jag definerar variableln med =: i de tre första raderna, men sen använder jag bara = för att använda variablerna. Ska man inte använda := första gången man använder variablen? Jag kanske antar något från andra programmeringsspråk som inte gäller här.......

      Comment


      • #4
        Jag förstår hur du tänker, jag hade också problem med detta i början.

        I Nat betyder ":=" att man sätter ett namn på uttrycket till höger om tecknet för att sedan på ett enkelt sätt kunna använda det namngivna uttrycket inuti formler. Dvs. du har satt ett namn på nollan och kallat den Temp0, Temp1, Temp2.

        När du sedan skriver Temp0=Mov(C,3,S) betyder det i NAT att uttrycket till höger om tecknet beräknas och resultatet av beräkningen läggs i minnescellen/(variabeln) Temp0.

        I det här fallet betyder ovansagda att du har döpt en minnescell/variabel till Temp0 samtidigt som du också kallat själva siffran noll för Temp0.

        Comment


        • #5
          Tack för förklaringen, inte helt självklart självklart kan man tycka, men en sak i taget så brukar det lösa sej

          Comment

          Working...
          X