Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gap på öppningen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gap på öppningen

3 st Skript för kalkylforskaren

1) Kursen öppnar 1,5% under gårdagens stängningskurs i dag?
    2) Kursen öppnar 0,5% över gårdagens stängningskurs i dag?
    3) Kursen öppnar 1% antingen över eller under gårdagens
    stängningskurs idag?

Tacksam för hjälp
    Jonny

Kan tilläggas är att detta är kriterier för att filtrera aktier från Winning Trading 2.0 modellen som släpptes igår på e2 trading expo.

Dock skall väl punkt 1 som du vill filterera vara ett "OR"-scenario
    1) Kursen öppnar 1,5% under(eller över) gårdagens stängningskurs i dag

Comment

Intressant, någon som är sugen på att bygga modellen?

Comment

Det stämmer att det är början till Winning trading 2 trading modell som presenterades i går på trading expo av Tobbe.
        Det första kriteriet i att ta position är att kursen skall ha en Gap öppning + eller- 0,5 % för att aktien skall vara intressant att ta en long eller kort position på.
        Det jag behöver göra i kalkylforskaren för att leta kandidater för de övriga kriterierna.

Känns inte som schyst mot Tobbe att lägga ut alla kriterier för hans modell ?

Om man tittar på GapUp eller GapDown i ”formler” så antar jag att det är kronor upp eller ned jag sätter inom parentesen() hur skriva för att få in % i Gap skriptet.
        Last edited by ; 2012-09-23, 15:22. Anledning: förtydliga

Comment

Nej, vi ska inte lägga ut innehållet i Tobbes modell, men vi hjälper gärna kunder att bygga den. Ett alternativ är att vi tar kontakt med Tobbe och kollar om han är intresserad av någon form av samarbete med oss.

Jag gissar att modellen arbetar både i dagsupplösning och intraday samtidigt? I så fall kan man använda Extra objekt för att läsa av gårdagens stängningskurs och dagens öppningskurs i dagsupplösning inifrån ett intradayscript:

close_igår:=cmpref(c,1,a)
          open_idag:=cmpref(o,0,a)

Glöm inte den lilla krumeluren längst ner i scriptet som definierar extra objekt:

{@A(0,)}

Denna skapas automatiskt om man klickar på knappen Extra objekt och väljer "Anslutet instrument".

Därefter är det ganska enkelt att testa om de båda värdena skiljer sig åt mer än x antal % osv:

öppning_gap1:=gt(open_idag,mult(close_igår,1.015))

testar som exempel om dagens öppningskurs är mer än 1,5% högre än gårdagens stängningskurs.

Comment

Läcker det inte att enbart kolla på i60 för att få Close från fdg dag, i och med att entry i WT2 sker under förmiddagen och i upplösningen i60 ?

Ex att man bara räknar close på ex 3 perioder (i60) innan

Comment

Working...
            X