Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor om variabler RetVal & GetVal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor om variabler RetVal & GetVal

    RetVal(d,0123456789)
    GetVal(0123456789)

    1. Önskar bättre beskrivning av RetVal & GetVal
    Citat från manualen: "Returnerar ett värde från scriptet till globalt minne. Plats 0 och 1 används för vinstrapporten som limitnivå o flagga för affär som görs. Resten är fritt att använda för egen hantering."

    2. Vilket omfång har dom, per skript, per instrument eller globalt i programet?

    3. Vilka funktioner använder variablerna?

    4. Används variablerna av draw()? (Verkar så)

    5. Var lagras dom?

    6. Vilken vinstrapport talas det om i manualen? Är det gammal text giltig för AT8?

    7. Test av följande kod gav inget resultat:
    b1:=RetVal(1,9)
    b2:=GetVal(9)
    draw(b1,1,kaa)
    draw(b2,2,kaa)
    Däremot när det även fanns en draw(köp,9,bqb) skrevs köpvärdet ut i "draw(b2,2,kaa)".

    8. RetVal() Citat från manualen:
    "Returnerar: Samma som indataserien för att kunna användas transparent inne i script. Ingen operation på datat alltså."
    Om b1:=RetVal(1,9) lagrar ett värde i minne 9 vad är det då som funktionen returnerar i b1?

    9. Om ingen parameter anges, ex GetVal() (enl manual) hämtas då minnescell 0?

    10. Har triggerkörning och grafikkörning inverkan på hur variablerna sätts på samma sätt som med SetGvarIf() och GetGvar().
    Må gott
    **Vincent

  • #2
    Mina svar i rött nedan.

    Ursprungligen postat av Vincent Visa inlägg
    RetVal(d,0123456789)
    GetVal(0123456789)

    1. Önskar bättre beskrivning av RetVal & GetVal
    Citat från manualen: "Returnerar ett värde från scriptet till globalt minne. Plats 0 och 1 används för vinstrapporten som limitnivå o flagga för affär som görs. Resten är fritt att använda för egen hantering."

    2. Vilket omfång har dom, per skript, per instrument eller globalt i programet?
    Lokalt per script. När scriptet kört färdigt tas de lagrade värdena bort

    3. Vilka funktioner använder variablerna?
    Draw()

    4. Används variablerna av draw()? (Verkar så)
    Ja

    5. Var lagras dom?
    Se 2.

    6. Vilken vinstrapport talas det om i manualen? Är det gammal text giltig för AT8?
    Ja.

    7. Test av följande kod gav inget resultat:
    b1:=RetVal(1,9)
    b2:=GetVal(9)
    draw(b1,1,kaa)
    draw(b2,2,kaa)
    Däremot när det även fanns en draw(köp,9,bqb) skrevs köpvärdet ut i "draw(b2,2,kaa)".
    b1 och b2 lagras inte som en dataserie, och det finns därmed inget att skriva ut. Din köpparameter däremot lagras som en som en dataserie och därmed skrivs den ut.

    8. RetVal() Citat från manualen:
    "Returnerar: Samma som indataserien för att kunna användas transparent inne i script. Ingen operation på datat alltså."
    Om b1:=RetVal(1,9) lagrar ett värde i minne 9 vad är det då som funktionen returnerar i b1?
    Det lagrade värdet.

    9. Om ingen parameter anges, ex GetVal() (enl manual) hämtas då minnescell 0?
    Ja, jag har för mig det

    10. Har triggerkörning och grafikkörning inverkan på hur variablerna sätts på samma sätt som med SetGvarIf() och GetGvar().
    Nej, inte vad jag vet

    Comment


    • #3
      Tusen tack för det utförliga svaret. Det hjälper mycket för att förstå hur det fungerar.
      Må gott
      **Vincent

      Comment


      • #4
        Använder retVal för att lagra vilken strategi som köpt ett instrument, dock verkar det bara ha stöd för 0-9 vilket skapar en del begränsningar.

        Finns det tankar på att utöka detta till fler än 10 slots?

        Läser av genom detta kommando.
        EQV(lasttrade(b,0),1)

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av PerG Visa inlägg
          Använder retVal för att lagra vilken strategi som köpt ett instrument, dock verkar det bara ha stöd för 0-9 vilket skapar en del begränsningar.
          Du kan ju använda dig av globala celler för detta också, då finns det lite fler att välja på.

          Comment


          • #6
            Om du vill lagra saker med transaktioner är det faktiskt bara 5 celler, 0-4. Det är samma celler som syns i Starta > Loggade lokala ordertransaktioner.

            SetIni() och GetIni() är ju en annan variant.

            Comment


            • #7
              Jag är alltså ute efter att kunna spara ned olika värden i slot 0 i samband med lasttrade.
              sedan i framtiden läsa av dem genom lasttrade(b,0)

              Nu går det att lagra värde 0-9 i slot0, men det vore smidigt att kunna lagra värden mellan 0-99 eller varför inte 0-9999.

              Comment


              • #8
                Själva värdet som lagras i cell 0-4 kan vara vilket numeriskt värde som helst, det behöver inte vara 0-9. Därefter kan du ju använda LastTrade(b,1), LastTrade(b,2) osv så har du totalt 5 celler att lagra vilka värden som helst i.

                Comment


                • #9
                  Så jag kan använda Retval(9999,0) ?, isåfall är vi all good..

                  Comment


                  • #10
                    Ja, absolut, då skrivs värdet 9999 in i cell 0.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av PerG Visa inlägg
                      Så jag kan använda Retval(9999,0) ?, isåfall är vi all good..
                      Du kan skriva in värdet trettiåttatusenmiljonerniohundrafytiosju också.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                        Du kan skriva in värdet trettiåttatusenmiljonerniohundrafytiosju också.
                        Jag nöjer mig med 9999 strategier, dock kanske bertil är intresserad av en nivå till =)

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av PerG Visa inlägg
                          Jag nöjer mig med 9999 strategier, dock kanske bertil är intresserad av en nivå till =)
                          +1 på den passningen

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                            +1 på den passningen
                            9999 räcker för mig. (För tillfället)
                            mvh
                            Bertil

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                              Själva värdet som lagras i cell 0-4 kan vara vilket numeriskt värde som helst, det behöver inte vara 0-9. Därefter kan du ju använda LastTrade(b,1), LastTrade(b,2) osv så har du totalt 5 celler att lagra vilka värden som helst i.
                              Rickard, en fråga till ang GetVal/RetVal, om man vill läsa av detta värde till en extern dashboard, ligger det man skrivit i tradelog? (isåfall var i Tradelog.txt dvs vilken kolumn eller label?)


                              se min mappning i screenshot om jag är rätt ute.
                              Attached Files
                              Last edited by PerG; 2013-10-03, 21:24.

                              Comment

                              Working...
                              X