Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Instabila scriptflaggor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Instabila scriptflaggor

Jag har 20 script anslutna till terminen som köper och säljer. Flaggorna är dock instabila. Då man avlutar programmet samt startar igen kommer flaggorna ibland och ibland inte. Ibland kommer bara röda säljflaggor och efter omstart kanske bara gröna köpflaggor. Då man scrollar tidslinjen kan flaggorna försvinna och kräver flera omstarter av programmet för att komma igen. Vad beror detta på?
    undrar
    Bertil

Jag har likadant. Jag misstänker att det har att göra med användandet av globala variabler.

Då blir det svårt för scripten att rita flaggor, eftersom den globala variabeln inte lagrar dataserier och därmed finns ingen historik.

Själv struntar jag numera i om det ritas flaggor eller inte. Man har ju ändå köp/sälj-historiken i meddelanefönstret.

Comment

Hej!
      De aktuella scripten jag använder har inga globala variabler. Felet finns ändå. (OK har globala variabler i andra fönster, men inte i det aktuella)
      mvh
      Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
        (OK har globala variabler i andra fönster, men inte i det aktuella)
        mvh
        Bertil
        Det där får du förklara lite närmare.

Använder scripten du kör globala variabler eller inte???
        Eller menar du kanske att de script som kör mot det aktuella diagrammet inte har globala??

Eller vad menar du??
        Last edited by LillWicke; 2012-09-26, 20:55.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
          Det där får du förklara lite närmare.

Använder scripten du kör globala variabler eller inte???
          Eller menar du kanske att de script som kör mot det aktuella diagrammet inte har globala??

Eller vad menar du??
          I det fönstret som skall rita flaggorna finns inga aktiva script som innehåller globala variabler.
          mvh
          Bertil

Comment

Flaggorna i NAT är tyvärr väldigt buggiga.
            Ofta om man scrollar tiden tillbaka så försvinner plötsligt hela grafen, eller så fladdrar flaggorna på och av slumpmässigt.
            Ett annat exempel är att INGA flaggor ritas om det skulle råka vara så att alla flaggorna egentligen är TRUE i intervallet som visas.
            Som tur är så funkar signalerna live, men det är ju inte bra egentligen.

Comment

Hej igen!
              Lägger in en bild på terminen med flaggor som gäller då innehavet är 0 efter börsens stängning. Det är ju över 20 komplicerade script som skall gås igenom och då man scrollar tidslinjen så tappar programmet bort sig och alla flaggor försvinner. Alla script innehåller villkor om tid på dagen. Är endast omstart av NAT som gäller för återställning. Då man startar om NAT under börsens öppettider så får man ju avbrott i tidslinjen och detta spär på problemet att visa flaggor korrekt. Efter börsens stängning kan man ersätta alla data från kundtjänst, då blir det stabilare att scrolla tidslinjen för att visa flaggor.
              mvh
              Bertil
              Attached Files
              Last edited by Bertil; 2012-09-29, 16:04.

Comment

En sak som man kan kolla medan alla flaggor inte syns, är samtliga script förkryssade för visning i scriptdialogen?

Comment

Bertil, jag har upptäckt att man inte behöver starta om programmet för att flaggorna ska visas. När du misstänker att något är fel så räcker det att man ställer sig i toppen av diagrammet i rutan med siffran för hur många dagar tillbaka man ska se, och där scrolla med mushjulet. Har man tur så fladdrar då flaggorna rätt

Jag antar att NAT-utvecklarna har denna buggen på sin todo-list

Comment

Alla script som jag önkar skall visas är naturligtvis förkryssade. Tror att problemet är om man får microavbrott i tidsserien. Då man ersätter alla data från kundtjänst blir det mycket stabilare.

Ett annat flagproblem är att den senaste flaggan som det skarpa avslutet sker mot under börstid ofta inte visas. Då väl avslutet skett har ju portföljvärdet ändrats och då är ju det senaste scriptet inte aktivt längre och visas inte, eftersom flagscripten hela tiden beräknas om. Nåväl, detta är kosmetiska fel som kan vänta tills vi fått beta Pro!
                    mvh
                    Bertil
                    Last edited by Bertil; 2012-09-29, 16:55.

Comment

Är de förkryssade även medan du får fenomenet med försvunna flaggor?

Kan det vara så att vissa flaggor tänds och släcks i takt med innehav, och att det egentligen inte någon bugg?

Om något inte refreshas korrekt, prova att byta upplösning och tillbaka igen. Det kör scripten på nytt när allt ritas om.

Flaggor som kopplas direkt till innehav kan ju lika gärna ritas med Draw() inifrån scriptet med innehavsvillkoret bortkopplat så syns de hela tiden i chart.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                        Är de förkryssade även medan du får fenomenet med försvunna flaggor?

Javisst, hela denna tråd behandlar ju detta fenomen.

Nu till en sak som kan vara en förbättringspotential till version 3 av PRO (dvs låg prioritet). Man kan ju inte få take profit och stop loss script att visa flaggor då dessa script är relaterade till senaste köp och sälj och dessa ändras under dagen.
                        Vore alltså bra att få en ny kategori flaggor som inte beräknas om utan som är kopplade till larm i larmfönstret och alltså är aktiva så länge larmet syns.
                        Jag utgår ifrån att man även i backtestingmodulen kommer att få larm som är kopplade till det virtuella kontot.
                        mvh
                        Bertil

Comment

Working...
                        X