Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skript för köp certifikat baserat på flera aktieindex

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skript för köp certifikat baserat på flera aktieindex

Jag har ett skript som triggar köpsignaler för olika aktier, ex. HM, sandvik etc. baserat på deras index.
    Istället för att köpa aktierna vill jag köpa certifikat typ Öhman Bull HM X3 o.s.v. Jag är dock osäker på hur man gör för att det ska fungera på bästa sätt.

Ett triggerskript är kopplat till varje instrument/aktieindex och ändrar en global parameter se nedan (samma skript för alla instrument):

--- Trigger Script ---
    ...
    Buy6=...

setgvarif(0,40,1)
    setgvarif(1,40,Buy6)

Mult(Buy6,10)
    ----

Ett köpskript utför köpet av certifikatet efter att den globala parametern är satt till true:

signal:=getgvar(40)
    innehav:=eqv(portfolio(v),0)
    buy=and(signal,innehav)
    mult(buy,10)

Detta fungerar på ett instrument, men om man har flera instrument kopplade på samma triggerskript, så vill jag få köpskriptet att förstå vilket certifikat som ska köpas.

Man skulle kunna ha ett köp & sälj- script för varje instrument men det känns rätt bökigt, skulle vilja ha ett köp och ett säljskript som är kopplade till alla certifikat som jag handlar med och köper rätt certifikat när signal kommer från något av aktieindexen.
    Någon som vet eller har erfarenhet?

mvh/Fredrik

Här kan du läsa lite:
    http://www.autostock.se/vbulletin/sh...ghlight=offset

Comment

Tack för länken LillWicke,

Den löser hur man kan hålla reda på vilket instrument som triggat, men sen att lägga en order på ett specifikt instrument på den signalen med en ordermodell verkar svårare.
      Misstänker att man måste ha en separat ordermodell för varje instrument man köper, eller kan man koppla flera instrument till samma ordermodell och sen ha någon logik som köper rätt papper, ungefär som bif. bild?
      Attached Files

Comment

Om du skriver till ett visst cellnummer vilket styrs av värdet av ScrPar för instrumentet och sedan läser från samma cell borde det endast behövas ett trigger script för flera instrument. Har själv inte provat.

Comment

Ok så här långt har jag kommit...

-har ett trigger skript som är anslutet till varje aktie. Indata fält 26 används för id på aktien. När köpsignal triggas skickas värde 1 till global parameter med samma nummer som aktieid.

blabla...
          AktieID:=Int(ScrPar(26))
          Buy6=blabla
          setgvarif(1,AktieID,Buy6)
          Mult(Buy6,10)

-Sen har jag ett köpskrift till varje instrument/certifikat som handlas och som triggas när den globala parametern ändras till 1.
          I nedan exempel används parameter nummer 100 för t.ex HM.

signal:=getgvar(100)
          innehav:=eqv(portfolio(v),0)
          buy=And(eqv(signal,1),innehav)
          mult(buy,10)

Motsvarande skript görs för att sälja.

Detta löser dock inte min huvudfråga hur man kan ha ett köpskript för alla instrument.
          Strategin Da Capo har i princip den funktionen jag letar efter.

Comment

signal:=getgvar(scrpar(26))

Comment

Working...
            X