Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leta efter botten efter en köpsignal

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Leta efter botten efter en köpsignal

Jag har sett att ofta när jag får köpsignal så sjunker kursen en bit innan den börjar stiga igen.
    Finns det ett enkelt sätt att läga till en rutin som letar efter närmast kommande botten och sedan lägga köpsignalen istället?

Min köpsignal := 1

trenden nedåt?
    trend vänt upp? närmast botten passerad?
    köp...

Måste man använda globala variabler för att spara min köpsignal eller kan man bara lägga till en i5() t.ex efter i rutinen som använder förra signalen?
    eller måste jag lägga till en rutin i ordermodellen som min rutin stegar till när den får signal?

Jag vill gärna kunna se i diagrammet för att kolla om teorin stämmer.
    Då kan jag inte använda varken globala variabler eller stegad ordermodell väl? De syns väl bara "live" när börsen är öppen?

Mitt problem är väl egentligen att jag inte har förstått hur man använder gamla värden i scriptet. Inga problem att testa olika formler direkt mot varandra och se om man får etta eller nolla för att gå vidare, men hur gör man om jag har en etta och ska vänta på ett svar?
    Finns det några exempel på det i bruksanvisningen?
    Är det enda alternativet att spara i globala variabler?

Du kan enkelt låta scriptet "komma ihåg" en köpsignal x antal staplar med följande:

min_köpsignal1=xxxxxx
    min_köpsignal2=hhv(min_köpsignal1,12)

vilket gör att "min_köpsignal2" förblir logiskt sant 12 perioder efter att "min_köpsignal1" var sant senast.

Då har man 12 perioder på sig (i det här exemplet) att handla på någon form av botten. Det kan ju tex vara en stapelformation, eller att en oscillator ska bilda en botten osv.

I vilket fall som helst behöver du inte använda globala celler till det här. Det generella rådet är att använda globala celler endast när det är absolut nödvändigt av den enkla anledningen att de är just globala. De har alltså ingen koppling till instrument. Gör man logiken med scriptkommandon fungerar det ju helt individuellt för olika instrument osv - det blir mycket mindre risk att man "glömmer" något script som skriver värden till en global cell osv.

HHV() är väldigt användbart för att minnas olika saker i script och kunna testa villkor som hänt nyligen mot varandra.

Enklast tänkbara beskrivning av HHV() finns här:

http://www.autostock.se/NATscriptref/HHV_d_p_.html

Närbesläktat kan ju vara tex HHVBARS():

http://www.autostock.se/NATscriptref/HHVBARS_d_p_.html

och FIND() som är mycket kraftfullt när man vill ta reda på värden från olika dataserier från den period då ett villkor var sant senast:

http://www.autostock.se/NATscriptref...d_p_d2_n_.html

Ett enkelt exempel på ditt problem kan ju vara att komma ihåg den ursprungliga köpsignalen 12 perioder och testa om tex en stapels Low faller under föregående stapels L. Då först utlöses den slutgiltiga köpsignalen:

min_köpsignal1=xxxxxx
    min_köpsignal2=hhv(min_köpsignal1,12)
    lägre_low=lt(l,aref(l,1))
    slutsignal=and(min_köpsignal2,lägre_low)

Comment

Working...
    X