Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Top/Bottom funktionerna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Top/Bottom funktionerna

Är det möjligt att kunna få Top/Bottom-funktionerna utlagda expicit i NAT-kod?

Jag har labbat lite med dessa och tycker de är väldigt bra.
    Jag vill ha med den fjärde parametern, men den är lite trubbig att jobba med då den agerar antingen på den vänstra eller högra sidan av en top/bottom. Jag skulle vilja kunna styra funktionerna mer precist med en parameter för den vänstra sidan och en annan för den högra.

Det kanske är görligt om man vet hur funktionerna jobbar i NAT-kod är min tanke.

Inget svar om detta?

Om funktionerna inte finns i NAT-kod kanske man kan plocka fram dem i C-kod?
    För det är väl det dom är skrivna i?

Comment

De är skrivna i C-kod men går självklart att skriva i NAT-kod också. Har bara inte hunnit idag.

Comment

Har du ett konkret exempel så kan vi kanske bara lägga till lite kod som kollar procentuellt på båda sidor om toppen. Det är nog enklare än att scripta hela funktionen.

Comment

Det är just det jag har labbat lite med lite tidigare, men det blir inte önskat resultat då (som jag tolker det) man inte vet exakt hur funktionerna arbetar.

Comment

Det var det jag tänkte hjälpa till med att förklara via ett konkret exempel.

Comment

Vad vill du att jag skall göra för att ge ett konkret exempel?
              Rita ett diagram?

Grunden är att jag vill att för att en signifikant topp skall inträffa så skall stigningen på den vänstra sidan vara av en viss dignitet från förra signifikanta botten samtidigt som fallet på högra sidan även den skall vara av en viss dignitet. Säg för enkelhetens skull att stigningen på västra sidan skall vara 2% samtidigt som fallet på högra sidan skall vara 1%. Motsvarande för bottnar. Procentsatserna skall alltid ränknas från förre signifikanta topp/botten.

Comment

Försöker mig på en bild.
                Attached Files

Comment

Om man ritar ut toppar/bottnar med draw() kommer det att se ut nedan.
                  Det skall naturligtvis gå att referera bakåt till i tiden till förra toppen eller den innan den på något sätt också.
                  Attached Files
                  Last edited by LillWicke; 2012-11-27, 01:07.

Comment

Fint, då har du ett villkor som definierar toppen?

Det kan du stoppa in i Find() som kan referera tillbaka till vilken topp som helst bakåt. Toppen kan ju vara en 1:a i en dataserie också, så det fungerar även med Top/Bottom-funktionerna.

Får vi bara koden som definierar toppen du använt kan vi utveckla vidare.

Comment

Nu var det var ju just koden som var problemet. Om top/bottom-funktionerna hade haft två "fjärdeparametrar" (en för vänstra sidan och en för högra) hade det ju inte varit några problem.

Comment

Jamen hur fick du fram kurvan i bilden? Du måste ju haft något villkor?

Annars kan man ju alltid scripta ihop något som testar om det precis bildats en topp:

stapel1:=aref(h,1)
                        stapel2:=aref(h,2)
                        stapel3:=aref(h,3)
                        t1:=lt(stapel1,mult(stapel2,0.998))
                        t2:=lt(stapel3,mult(stapel2,0.995))
                        t3=and(t1,t2)

högsta=find(t3,50,aref(h,2),1)
                        draw(högsta,2,rqb)

staplar=topbars(t3,50,1)
                        draw(staplar,3,baa)

mult(t3,10)

Här kan man välja hur stor kursskillnad det måste vara mellan de tre staplarna för att det ska räknas som en topp.

Jag lade till lite för att visa hur Find() fungerar samt Topbars() som ritar antal staplar sedan villkoret var uppfyllt senaste i Analys 1. Find() tar fram tidpunkten två staplar tidigare än villkoret var uppfyllt senast och ritar H från den perioden.
                        Attached Files

Comment

Rikard, det känns inte riktigt som om du har greppat komplexiteten i problemet.

Villkoren ligger i inlägg #7

Comment

I exemplet ovan visas hur man kan ställa krav på stigning på både vänster och höger sida om toppen för att det ska räknas som en topp. Tanken är att det kan ge en fingervisning hur man kan göra.

Comment

Hur skriver du villkoren i benen då de kanske sträcker sig över flera dagar?

I villkoret för topp ligger samtidigt även två bottnar där den ena ligger i nutid och den andra ev flera dagar bort. Jag kan inte se det på annat sätt än att du måste lagra den förra signifikanta botten på något vis, men då förstörs samtidigt dataserien.

Comment

Working...
                              X