Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flera olika villkor för att visa flagga för entry

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flera olika villkor för att visa flagga för entry

    Hej,

    nu har jag fastnat igen. Tänkte göra ett skript som flaggar på entrys efter vissa villkor för att sedan kunna gå vidare och testa det i analysbänken. För det första villkoret (MFI) fungerade det bra, men när jag la till det andra villkoret (EMA99) hände ingenting med flaggorna, även om jag sätter signema99 = 0 visas fortfarande samma flaggor (men alla borde väl försvinna då?)

    i5(
    {MFI (har varit) mindre än 20}
    {moneyf=mov(mfi(14),5,e) DEFAULT}
    moneyf=mov(mfi(6),5,e)
    under=lt(moneyf,20)
    signalmoneyf=under {signal}

    {pris low under EMA99}
    band2=Mov(c,99,e)
    signema99=lt(l,band2)

    {TOTALSIGNAL}
    and(signalmoneyf,signema99)
    )

  • #2
    Ett par saker:
    1) Man kan inte avsluta ett script med en logisk funktion, dessutom måste funktionen tilldelas ett variabelnamn. (att du fick signal tidigare var rena turen ) Tag för vana att avsluta alla script med mult() så blir det aldrig fel.

    2) man kan inte tilldela en variabel till en variabel som i utrycket "signalmoneyf=under {signal}"

    3) NAT har idag en strikt Ema()-funktion om du vill testa den.

    4) MFI är en av de fuktioner som analysbänken idag inte räknar helt rätt på, men den går att köra i alla fall och du får något att testa med.



    Rättat script:

    i5(
    {MFI (har varit) mindre än 20}
    {moneyf=mov(mfi(14),5,e) DEFAULT}
    moneyf=mov(mfi(6),5,e)
    signalmoneyf=lt(moneyf,20) {signal}

    {pris low under EMA99}
    {band2=Mov(c,99,e) (orginal) }
    band2=ema(c,99)
    signema99=lt(l,band2)

    {TOTALSIGNAL}
    short=and(signalmoneyf,signema99)
    mult(short,10)
    )

    Comment


    • #3
      Aha, känns som det är sånt jag borde kunnat vid det har laget. MFI-problemet är inte så viktigt, är rätt lång ifrån ett färdigt script och ordermodell än så länge, men ska hålla det i huvudet. Tack för hjälpen! =)

      Comment


      • #4
        Bara en kort kommentar. Det går att avsluta med vilken funktion som helst. Så länge värdet inte är noll blir det signal. Jag tror t.o.m. negativa värde signalerar. Däremot kan det vara en bra vana då man själv inte ritar flaggor och vill se signalen.

        Comment


        • #5
          I teorin har du rätt Henric, att alla funktioner kan avsluta scripten, men i praktiken har det visat sig att inte alltid stämma.

          Comment


          • #6
            Vi ska ine linda in oss i detta, men jag förstår inte i praktiken. Jag använder ofta "and". Varför skulle mult göra någon skillnad.

            Comment


            • #7
              Du har rätt vi ska inte veckla in oss alltför mycket i detta.

              Ska bara nämna att själv har jag haft problem med vissa funktioner som avslutsfunktioner, har för mig att det varit uppe på forumet tidigare också, kan ha fel här dock. Rikard kanske kommer ihåg bättre.

              Min egen teori är att det hela har att göra med hur komplicerad avslutsfunktionen är, ju enklare och renare desto bättre.
              "and(variabelnamn,1)" går bra exempelvis.

              Det är bra emellertid att skaffa sig en rutin och avsluta alla script på samma sätt är min erfarenhet, då har man i alla fall eliminerat en felkälla.

              Last edited by LillWicke; 2013-02-12, 09:08.

              Comment

              Working...
              X