Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Räkna ut motstånd/stöd nivåer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Räkna ut motstånd/stöd nivåer

    Hej,

    Försöker komma fram till hur man kan räknar ut dessa i NAT, om det ens går, det känns inte som scriptspråket stödjer möjligheten att stega fram över en stor datamängd.

    Eller?

    //Richard

  • #2
    Det finns otaliga sätt att definiera nivåer, hur skulle du helst vilja att de räknas fram?

    Flera kommandon i scriptspråket kan scanna igenom stora datamängder, tex Find(), Freq().

    Comment


    • #3
      Vad jag skulle vilja få in är historiska motstånd/stödnivåer så man kan räkna in dom också i sin strategi, ofta så vänder det ju runt dessa nivåer, jag brukar vara väldigt försiktig så man inte går in precis under ett motstånd men när motstånd vänt till stöd så ger det extra tillförlitlighet i sitt köp.

      //R

      Comment


      • #4
        Ok, men hur vill du att nivåerna ska räknas fram? Trendlinjer? Eller Fishnet? Eller nivåer där volymen toppat nyligen osv.

        Comment


        • #5
          Ja, det är ju just det då, jag har en databas med OMXS30 dagsdata från 2005 och framåt, ur den tar jag fram nivåer där det sker 'tydliga' vändningar, sen räknar jag ut statistiskt hur ofta det vänder vid dom punkterna och om det är extremvärden. Jäkligt knepigt att få till och rätt subjektivt 'intrimmat' men det ger mig hela tiden en extra koll på var man ligger historiskt. Så ja, det är inte så enkelt och kanske onödigt att ha i NAT, bara undrar om det skulle gå och om ni funderat på sånt tidigare?

          //Richard

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av shoddy Visa inlägg
            ur den tar jag fram nivåer där det sker 'tydliga' vändningar, sen räknar jag ut statistiskt hur ofta det vänder vid dom punkterna och om det är extremvärden. //Richard
            Hur tar du fram nivåerna? Gör du detta rent visuellt?

            När du sedan jämför pris mot nivåerna senare i grafen, räknar du då på horisontella nivåer?

            Comment


            • #7
              Har allt i db tabeller (mysql), dagsdata bara, men faktiskt så använder jag php på commandline och scriptar ut det och jämför sen med grafer. Inte helt bombsäkert men det ger rätt ok värden. Bara letar efter vändpunkter och sen räknar ihop hur ofta det vänder vid dom punkterna, man får göra lite större spann så det blir mellan ca 3-5 punkter annars får man för hög noggrannhet.

              Testat att bygga graferna mha highstock javascript paketen, det funkar också, men det ger så mycket manuellt jobb. Vill helst bara få ett mail:
              "Dagens intressanta aktier!"



              /R

              Comment

              Working...
              X