Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trend avseende veckodagar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Trend avseende veckodagar

Hej

Vet sedan tidigare att flera på forumet tittar bakåt på hur trenden är på veckodagsnivå.
    Målet för mig är att få en adaptiv funktion som kontinuerligt uppdaterar trenden för varje veckodag. detta skall sedan användas som stöd eller motstånd för att göra köp resp sälj i annat huvudscript.
    Det som funktionen skall lämna är ett värde mellan -100 - +100 för resp veckodag beroende på hur trenden på den veckodagen varit de senaste 10 veckodagarna.

Urklipp ur mitt script:
    måndag1=if(eqv(dayofweek(),1),sub(c,o),0)
    måndag2=mov(måndag1,10,s)
    måndag3=roc(måndag2,1,$)

Först sortera ut måndagar
    sedan göra ett medelvärde
    Sedan titta på lutningen

Är det någon som har möjlighet att hjälpa mig ?
    Last edited by Milton04; 2013-02-23, 16:15.

Intressant, men jag förstår inte riktigt målsättningen. Är det ett mått på hur varje veckodag tenderar att utveckla sig?

Comment

Det stämmer, tittar man statistiskt bakåt i tiden så går olika veckodagar olika bra vissa perioder, men det förändras över tiden. Därför skall funktionen vara adaptiv så att det inte krävs manuell uppföljning. Utfallet från skriptet skall vara trenden för resp veckodag, dvs går det uppåt, nedåt eller horisontellt, så skriptet skall inte titta på total avkastning 10 dagar bakåt.
      Detta utfall skall bara förstärka eller försvaga grundsignalen i annat huvudskript, och skickas därför med globala variabler som kan användas av vilket skript som helst, och blir lätt att koppla på och av, en liten modul helt enkelt.

Mitt problem är hur jag fångar upp enskilda veckodagar utan att andra dagar följer med se skript ovan.

Jag tror säkert att det finns färdiga ideér, men man vill kanske inte lämna ut vad som helst officiellt.

Jag har byggt en del moduler som jag kan använda till flera skript, tycker ni som är erfarna i detta forum att det är en framkomlig väg eller bör man lägga in allt i huvudskriptet?

Comment

Ett sätt är att använda totalt antal dagar så att approx x-antal måndagar ingår.
        Det kanske även går med find för att få exakt antal dagar, men kräver många rader.
        Har själv inte provat, men borde fungera.

dw:=50
        måndag1:=if(eqv(dayofweek(),1),1,0)
        måndag2:=if(eqv(dayofweek(),1),sub(c,aref(c,1)),0)
        måndag3:=sum(måndag1,dw)
        måndag4:=div(sum(måndag2,dw),måndag3) {medelvärde}
        räkna index etc......

Comment

Visserligen kan det vara bra med "thinking outside the box" men går det verkligen att få ut något av att titta på vilken veckodag det är?

http://www.youtube.com/watch?v=oLAeJIr5leM

Comment

Beror väl kanske mer på trenden och om det är översålt överköpt?

http://stockcharts.com/help/doku.php...trategies:rsi2

Comment

Vet givetvis inte om det går att få ut något av detta, men har en känsla av att det kan vara värt att prova.
              Kanske ska testa om fullmåne påverkar nåt också....

Comment

sökte på

effektiviteten på stockholms fondbörs

hittade en pdf men den är gammal så det har kanske ändrats en del under årens lopp

det lustiga var att måndag var sämst på andra börser men på stockholmsbörsen var den bättre än andra dagar

Comment

Hittade en gammal länk

http://marketsci.wordpress.com/2013/...ity-for-march/

"Lies, damned lies, and statistics"

Comment

Jag tror han i artikeln är inne på rätt spår, att veckodagar eller annat skall inte styra handeln utan bara förstärka eller försvaga signalen från ett huvudskript.

Är det någon som har några synpunkter på att bygga diverse hjälpskript i moduler, och skicka via globala variabler till huvudskript. i mitt fall är det inte tidskritiskt, ordermodellerna använder frekvenser från 1 timme till 1 vecka.

Comment

Working...
                    X