Tänkte börja en tråd där vi kan tipsa varandra hur man går runt "buggar".
1) Jag har en hel del onödig kod (skräpkod) som blivit överflödig under scriptens utveckling. Oftast går det bra att ta bort denna kod, men jag har råkat ut för att scriptet havererat då den onödiga koden plockats bort. Jag kan ha köp-sälj scriptpar där det ena scriptet funkar korrekt utan skräpkoden medan det andra upphör att fungera.
Åtgärd: If it ain´t broke, don´t fix it. Dvs skräpkoden får ibland ligga kvar.
2) Råkade igår ut för att
triggvinst:=8 fungerar
triggvinst:=11 fungerar inte
Åtgärd: skriv istället
triggvinst:=Add(8,3)
3) De flesta känner till att man inte får ha parameternamn som är en del av annat parameternamn. Jag har även råkat ut för att det kan bli problem om man har för många parameternamn som börjar på samma stavelse.
Åtgärd: Försök att variera parameternamnen.
4) Har en känsla av att man kan få med skräptecken (osynliga tecken som har med formatering att göra) då man redigerar sina script i vissa ordbehandlare.
Åtgärd: Använd endast enkla ordbehandlare typ wordpad.
mvh
Bertil
1) Jag har en hel del onödig kod (skräpkod) som blivit överflödig under scriptens utveckling. Oftast går det bra att ta bort denna kod, men jag har råkat ut för att scriptet havererat då den onödiga koden plockats bort. Jag kan ha köp-sälj scriptpar där det ena scriptet funkar korrekt utan skräpkoden medan det andra upphör att fungera.
Åtgärd: If it ain´t broke, don´t fix it. Dvs skräpkoden får ibland ligga kvar.
2) Råkade igår ut för att
triggvinst:=8 fungerar
triggvinst:=11 fungerar inte
Åtgärd: skriv istället
triggvinst:=Add(8,3)
3) De flesta känner till att man inte får ha parameternamn som är en del av annat parameternamn. Jag har även råkat ut för att det kan bli problem om man har för många parameternamn som börjar på samma stavelse.
Åtgärd: Försök att variera parameternamnen.
4) Har en känsla av att man kan få med skräptecken (osynliga tecken som har med formatering att göra) då man redigerar sina script i vissa ordbehandlare.
Åtgärd: Använd endast enkla ordbehandlare typ wordpad.
mvh
Bertil