Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

OMXS30 med ingående aktiers volym

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • OMXS30 med ingående aktiers volym

    Hej,

    Jag har sett det diskuteras någon annanstans men hittar det inte nu, så jag tar upp det igen.
    Jag handlar mest med långa trender och använder indexet mest med relativt enkla mov avg kurvor. Jag skulle vilja ha in total volym för dom ingående aktierna på något sätt i ett analysområde så man enklare kan se hur mycket handel som sker kontra indexets rörelser.

    Testat med cmpref men det ger mig bara möjlighet att ta in 3 aktier, jag vill ju slå ihop alla 30, kan man skapa egna instrument som bara tar in volymer och sen slå ihop dom? Känns jäkligt bökigt och kanske helt onödigt, men jag är nyfiken och vill testa lite.

    //Richard

  • #2
    Hmm, jag la in 4 olika aktier via cmpref:
    {@A(0,ABB )@B(0,ERIC B )@C(0,NDA )@D(0,VOLV B )}

    Och kurvorna ändrades, såg ut som den tog hänsyn till alla 4, ska testa igen, kan det funka tro?

    Comment


    • #3
      Nope, D visade samma som A, märkligt, startade från början liksom......

      Comment


      • #4
        Om man ska titta på volym mot index är det helt nödvändigt att göra detta mot alla de ingående aktiernas viktade volymer. För detta behövs att man kan använda fler cmpref()-funktioner än de tre som idag är möjligt. Rikard har lovat att det ska gå att köra ett stort antal cmpref() i kommande versioner, vi får helt enkelt vänta till dess att detta är på plats.

        Comment


        • #5
          Det är ett omfattande projekt att implementera, speciellt för att inte råka ut för prestandaproblem. Så lösningen ovan är snygg tillsvidare, att ta tre av de största aktierna och väga ihop volymerna.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
            Det är ett omfattande projekt att implementera, speciellt för att inte råka ut för prestandaproblem.
            Kan man inte tänka sig att ni i ett första skede ordnar så att det går att köra åtminstone 10st cmpref() samtidigt, det borde inte påverka prestandan så värst mycket, men det skulle göra en väldig skillnad scriptmässigt.

            Comment


            • #7
              Ja, 10 största kanske skulle räcka, kom igen Rikard, det är väl fixat på en kafferast :-)

              Comment


              • #8
                Ja, det vore fint. Tills det är löst går det att köra 10st dummy script med 3 extra objekt och globala celler. Lite bökigt, men möjligt.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                  Ja, det vore fint. Tills det är löst går det att köra 10st dummy script med 3 extra objekt och globala celler. Lite bökigt, men möjligt.
                  Jag skulle inte ens en gång säga att det är möjligt att göra några intelligenta lösningar med cmpref() tillsammans med globala celler då dessa inte genererar några dataserier. Hela finnessen i detta fallet är ju att se hur volymen ändrar sig löpande, och i andra fall där man vill använda cmpref() är det samma sak.
                  Att välja att ha olika celler för en, två, eller tre perioder bakåt är alldeles för stelbent och går inte att göra så många intelligenta beräkningar på.

                  Det är bra att fler kommer in och trycker på, så att en förändring i detta fallet kommer till stånd. Själv har jag väntat jag vet inte hur länge.
                  Kom igen nu alla NAT:are och sätt Rikard i citronpressen.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                    Kom igen nu alla NAT:are och sätt Rikard i citronpressen.
                    Jaja, inte sätta Rikard i citronpressen för då blir han sur.
                    mvh
                    Bertil

                    Comment


                    • #11
                      Jag skulle gärna fixa det om det vore gjort på en kafferast, men det är tyvärr inte så enkelt. Vi måste noga prioritera en massa olika saker, och planera för att utnyttja vår kapacitet så bra som möjligt. Det är ett otroligt pusslande hela tiden. Men fler extra objekt är planerat, så jag hoppas att vi får in det under hösten.

                      Comment


                      • #12
                        Kan förresten inte volymen för OMXS30 skickas direkt av Nordnet? Då skulle vi slippa joxa med en massa kod och globala celler och allt möjligt...

                        Den som väntar på något gott...

                        Comment


                        • #13
                          Vi har tryckt på om det, och möjligen att det blir verklighet i nExt2 som de arbetar på nu. Det skulle i så fall bara få betydelse from "nu", eftersom vi inte får ut volymen för all historik vi har.

                          Comment

                          Working...
                          X