Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Interpolerade linjer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Interpolerade linjer

    Jag har ju ännu inte använt mig av trendlinjer, men skulle vilja ha möjlighet att automatiskt lägga in interpolerade linjer mellan toppar och bottnar.
    Ex. Jag vill interpolera med räta linjer mellan de två senaste topparna, sedan vill jag göra samma med de två senaste bottnarna och därefter ta medelvärdet av dessa linjer. Jobbar i upplösningen i1. Kurvan som jag tittar på toppar och bottnar hos kan vi säga är Mov(c,10,s). Hur göra?
    undrar
    Bertil

    I princip skulle jag vilja ta linreg och få räta linjer mellan de 20 senaste topparna och linreg mellan de 20 senaste bottnarna alltså räta linjer från topp till topp där resultatet hamnar i en dataserie.
    Last edited by Bertil; 2013-08-29, 16:17.

  • #2
    Innan jag grottar ned mig i detta måste jag ställa några frågor.

    1) Vad är en topp respektive botten för dig? Dvs vilka amplituder är du ute efter?
    För även om du har ett medelvärde som trigger så gör detta live små mikrorörelser och jag antar att du inte vill ha utslag på en 1000-dels punkt?

    2) Är det själva medelvärdets toppar du är ute efter att rita linjer mellan, eller är det motsvarande toppar på kursgrafen?

    Comment


    • #3
      Jag arbetar ju med i1 och små vinster, alla avslut över 0.75 punkter är bra. Bifogar en bild där 200 minuters medelvärde är inritat. Men ett sådant medelvärde ger ju en oacceptabel fördröjning för min handel.

      Min idé med att interpolera mellan toppar är att då få en linje som visar trender fast utan fördröjning. För att minska småtopparna får man ta Mov(c,10,s) och sedan ta Linreg ett par gånger på den. Sedan finns ju Top och Bottom för att detektera topparna.

      Jag snodde ihop några script igår enligt idéerna ovan fast det blev inte som jag trodde. Jag detekterade de två senaste topparna och med Topbars tog jag fram tiden mellan dem och räknade fram en lutning. Sedan tog jag och multiplicerade lutningen med tiden från senaste toppen och adderade det till värdet av senaste toppen + lite beräkningar till. Resultatet som jag fick fram blev istället en detektering av toppar som man kan använda för handel, se diagrammet, men några trendlinjer lyckade jag inte få fram.
      Med vänlig hälsning
      Bertil
      Attached Files
      Last edited by Bertil; 2013-08-30, 18:40.

      Comment


      • #4
        Jag kanske uttryckte mig lite otydligt ser jag nu.

        1) Vad jag menade var vilka amplitudsvängningar på medelvärdena Mov(c,10,s) eller Mov(c,200,s) (eller andra?) vill du ha för att du ska betrakta det som en topp? Och det var rörelserna på dessa medelvärden jag refererade till när jag skrev "triggar" (dvs triggar en topp).

        2) Måste också ha svar på fråga 2.

        Comment


        • #5
          Svarar så här:
          I mitt diagram ser jag 7 toppar dag2 mellan kl 12 och kl 17, dem vill jag detektera. Jag vill dra en linje från topp till topp.

          Eller så kan man göra så här: jag står i diagrammet i nutid och har en linjal som är 90 minuter lång och fäst med gångjärn i nutid och riktad uppåt. Jag fäller linjalen bakåt tills den landar på mv10:s högsta punkt. Jag antecknar punkten och beger mig dit med linjalen och fäster den där. Nu fäller jag min linjal till dess den landar på kurvan, jag går dit och upprepar förfarandet, osv.
          Nu har jag en linje som har knäckar men vilar på mv10 kurvans toppar eller beröringspunkter. Denna linje vill jag ha beskriven i en dataserie så att man kan använda den för beräkningar. Är osäker på om man kan tjäna pengar på en sådan kurva, men samtidigt intresserad av om man kan tillverka en sådan.
          Med vänlig hälsning
          Bertil

          Kan man få Linreg att bara gå mellan de toppar som man definierar med Top så är man en bit på väg.
          Last edited by Bertil; 2013-08-30, 20:59.

          Comment


          • #6
            DynTrend är nog enklare att använda. I princip gör DynTrendmodellen som finns som standard det du vill utom att trade-signalen definieras av andra villkor.

            Comment

            Working...
            X