Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Veckoeffekter, dagseffekter mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Veckoeffekter, dagseffekter mm

    Rikard har ju vissa script (handelstrategier) som innehåller veckoeffekter mm. Själv har jag flera script som har restriktioner under handelsdagen när de inte får trigga. Nu undrar jag om man enkelt kan bygga ett script för att i diagram t.ex ta medelvärdet i i1 på alla veckodagar det senaste året. Dvs måndagen bygger på medelvärdet i1 på de säg 52 senaste måndagarna, på samma sätt med tisdagar osv. En annan variant, se bifogad bild från Kitco på silver lägger de tre senste dygnens kurser i samma diagram.
    Vad jag är ute efter är:
    1) ett filter där man kan filtrera veckodagar, tider på dagen mm
    2) en funktion som kan medelvärdebild data från 1.
    3) ett diagramritningsverktyg som kan visa detta.

    Jag inser att ovanstående bryter kraftigt mot NAT:s databasprinciper och troligen är väldigt tidskrävande att få till samtidigt som informationen man kan få fram kanske inte leder till så mycket bättre affärer (fast det vet man ju först då man provat). Kanske mycket jobb för lite ull som bonden sa då han klippte grisen (citat från annan tråd).

    En fiffigare variant är att man kopplar en filexportfunktion till Analysern. Istället för att bara ha handelstriggscript så inför man en ny scriptkategori exportstart och exportstopp. När exportstart aktiveras exvis måndag kl 9.00 enligt det tillhörande scriptet så börjas export (kopiering) till fil av tidssignalen, när exportstopp aktiveras så avslutas filkopieringen och filen får ett namn (samma namn som Analyzerprojektet plus ett löpnummer, kör man om projektet raderas filerna och nya skapas). Analyzern fortsätter ju med sin exekvering och då måndag kl 9.00 kommer igen så börjas kopiering av nästa veckofil.
    I nästa steg kan man medelvärdesbilda exportfilerna med varandra och då få fram den typiska måndagen osv. I första versionen får man hålla till godo med att exportera till excel där raderna är tidsenheter och kolumnerna c,b,s,V mm
    Sedan kan man själv medelvärdebilda och rita diagram.
    Bara en idé alltså...
    mvh
    Bertil

    Edit: Den absolut enklaste varianten är att man exporterar hela årets tidsfil till excel och att någon vänlig själ (som är duktig på VB skriver ett smart makro som filtrerar enligt principerna ovan. Är själv inte duktig på VB, skulle ta alldeles för lång tid för mig. (Mycket trial and error, mest error)
    Attached Files
    Last edited by Bertil; 2013-09-21, 10:38.

  • #2
    Om jag förstår dig rätt så vill du i princip testa om det är måndag, tisdag eller någon annan dag och få ut medelvärde från kurser den dagen?

    Det är ju enkelt att testa veckodagar och tidpunkter etc, och även att få ut kurserna från dessa tillfällen tex med Find(). Du kan rita kurserna igår i diagrammet idag också, det är bara att förskjuta allt med Aref().


    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      Om jag förstår dig rätt så vill du i princip testa om det är måndag, tisdag eller någon annan dag och få ut medelvärde från kurser den dagen?

      Det är ju enkelt att testa veckodagar och tidpunkter etc, och även att få ut kurserna från dessa tillfällen tex med Find(). Du kan rita kurserna igår i diagrammet idag också, det är bara att förskjuta allt med Aref().


      Tänkte inte på det... Hej då! (Citat från den snurrige uppfinnaren från Sundbyberg i Lorry)
      mvh
      Bertil

      Comment


      • #4
        Gjorde ett litet rittest där jag försköt kurvorna 1 vecka i taget. Fick 9 kurvor som jag sedan tog medelvärdet av. Om man sedan tittar på denna medelkurva under 5 dagar får man alltså medelvärdet av de 9 senaste måndagarna, tisdagarna osv. Gav inte så mycket info, dvs var till att klippa grisen igen.

        { Mitt rittest }

        i10(
        mvnu=Div(Add(s,b),2)
        kurva0=Mov(mvnu,1,s)
        kurva1=Aref(kurva0,255)
        kurva2=Aref(kurva1,255)
        kurva3=Aref(kurva2,255)
        kurva4=Aref(kurva3,255)
        kurva5=Aref(kurva4,255)
        kurva6=Aref(kurva5,255)
        kurva7=Aref(kurva6,255)
        kurva8=Aref(kurva7,255)

        kurvah=Add(Add(Add(Add(kurva0,kurva1),kurva2),kurva3),kurva4)
        kurvai=Add(Add(Add(kurva5,kurva6),kurva7),kurva8)
        kurvaj=Div(Add(kurvah,kurvai),9)


        Draw(kurva0,0,rqb1)
        Draw(kurva1,1,dgqb1)
        Draw(kurva2,2,gqb1)
        Draw(kurva3,3,mqb1)
        Draw(kurva4,4,rqb1)
        Draw(kurvaj,5,kqb0)
        )
        Med vänlig hälsning
        Bertil
        Attached Files

        Comment

        Working...
        X