Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

cmpref, hur gör man?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • cmpref, hur gör man?

    Jag vill i ett intraday script veta vilket värde en indikator har i dags upplösning.
    Nedan vill jag t.ex. veta om RSIw i dagsupplösning är större än 60, men det verkar inte funka. Det returnerar samt alla staplar. Hoppas det finns någon som kan förklara hur man gör.

    RS1:=cmpref(rsiw(14),0,A)
    Köp1=gt(RS1,60)
    mult(köp1,10)


    {@A(0,)}

  • #2
    Cmpref hämtar dataserier och inte värden för indikatorer. Dessa beräkningar får man göra själv på extraobjektetet.

    Comment


    • #3
      Tackar, jag förstår. Ett medelvärde borde ju funka bra att köra på cmpref istället.

      Comment


      • #4
        ja, går bra.

        Comment


        • #5
          http://www.autostock.se/vbulletin/sh...ra+objekt+macd

          Comment


          • #6
            Tack, det var en intressant länk du skickade, jag tror att det kommer vara till stor hjälp.

            Comment


            • #7
              Hej. Angående cmpref och kommentar med snabel-a.
              Jag försöker mig på att scripta relative strength comparison och behöver referera till extra objekt för jämförelse med aktuellt instrument.

              Inte säker på hur jag kan kontrollera att det blir rätt. Misstänker att jag behöver sätta perioden i cmpref till 21 då jag vill kolla procentförändring 21 dagar bakåt i tiden, men jag antar att i kommentaren med snabel-a och objektet A så behöver jag också använda 21 istället för 0.

              Får ett resultat från AT som en tabell. Så långt är allt bra, men jag är inte säker på om själva beräkningen görs rätt. Har bifogat screenshot. Tror det är något fel eftersom omxspi borde ju alltid bli 1 om jag jämför den med sig själv.

              Kod:

              {Assign extra object A to omxspi using its last close as the data serie}
              omxspi:=cmpref(c,21,A)

              {Take the moving average of the ratio of the current instrument to the index over a chosen time period. Here: 21 days}
              avgratio:=mov((c/omxspi),21,s)

              {RSC is the rate of change of the moving average above}
              rsc:=roc(avgratio,1,%)

              {Execute the script}
              rsc

              {Set object A to OMXSPI}
              {@A(21,SX All-Sha)}

              Någon som vet om jag gör tankefel, syntaxfel, både och eller helt enkelt kom i mål här ?

              /Robban
              Attached Files
              Handelsstrategi

              Typ: Swing trading
              Marknad: Trendföljande
              Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
              Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
              Indikatorer: Stochastics
              Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
              Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
              Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av shadowtwister Visa inlägg
                Hej. Angående cmpref och kommentar med snabel-a.
                Jag försöker mig på att scripta relative strength comparison och behöver referera till extra objekt för jämförelse med aktuellt instrument.

                Inte säker på hur jag kan kontrollera att det blir rätt. Misstänker att jag behöver sätta perioden i cmpref till 21 då jag vill kolla procentförändring 21 dagar bakåt i tiden, men jag antar att i kommentaren med snabel-a och objektet A så behöver jag också använda 21 istället för 0.

                Får ett resultat från AT som en tabell. Så långt är allt bra, men jag är inte säker på om själva beräkningen görs rätt. Har bifogat screenshot. Tror det är något fel eftersom omxspi borde ju alltid bli 1 om jag jämför den med sig själv.

                Kod:

                {Assign extra object A to omxspi using its last close as the data serie}
                omxspi:=cmpref(c,21,A)

                {Take the moving average of the ratio of the current instrument to the index over a chosen time period. Here: 21 days}
                avgratio:=mov((c/omxspi),21,s)

                {RSC is the rate of change of the moving average above}
                rsc:=roc(avgratio,1,%)

                {Execute the script}
                rsc

                {Set object A to OMXSPI}
                {@A(21,SX All-Sha)}

                Någon som vet om jag gör tankefel, syntaxfel, både och eller helt enkelt kom i mål här ?

                /Robban
                Hittade några fel själv.
                Ändrade
                rsc:=roc(avgratio,1,%)
                till
                rsc:=roc(avgratio,21,%)

                och
                avgratio:=mov((c/omxspi),21,s)
                till
                avgratio:=mov((div(c,omxspi)),21,s)

                Fick lite annorlunda resultat nu, men omxspi jämfört med sig själv är noll istället för 1. Beifogat screenshot.
                Attached Files
                Handelsstrategi

                Typ: Swing trading
                Marknad: Trendföljande
                Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
                Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
                Indikatorer: Stochastics
                Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
                Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
                Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

                Comment


                • #9
                  Testa att ändra från
                  omxspi:=cmpref(c,21,A)
                  till
                  omxspi:=cmpref(c,0,A)
                  annars börjar din serie 21 dagar bakåt i tiden och det vill du väl inte.
                  Ett annat tips är att rita ut din serie med Draw kommandot så att du ser vad du gör.
                  Har du varit och editerat i
                  {@A(21,SX All-Sha)}

                  Det skall man inte göra utan bara välja dagskurser under extra object för indexet i fråga.
                  mvh
                  Bertil

                  Comment


                  • #10
                    Generellt så anger extraobjektet längst ner
                    1. A-C (dvs, extraobjekt 1-3)
                    2. Inom parantes=vilket instrument för aktuellt extraobjekt, inkl. anslutet instrument
                    3. Upplösning

                    {@A(0,ABB )} = ABB i dagsupplösning
                    {@A(60,ABB )}= ABB i 60 minuter

                    cmpref refererar till dataserien
                    cmpref(h,0,A) refererar till högsta kurs för extraobjektet A i nuvarande stapel
                    cmpref(h,1,A) refererar till högsta kurs en period tillbaka=aref(h,1) på extraobjektet

                    Comment


                    • #11
                      Aha, inte peta på snabel-a. Tack.
                      Ändrade till noll igen på cmpref. Fick nytt resultat. Det konstiga är att omxspi jämförelsen fortfarande är noll. Ska kolla upp draw hur det funkar. Tack för tipsen Bertil !
                      Handelsstrategi

                      Typ: Swing trading
                      Marknad: Trendföljande
                      Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
                      Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
                      Indikatorer: Stochastics
                      Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
                      Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
                      Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

                      Comment


                      • #12
                        Du kan även prova att ta in ett annat instrument. Om det fungerar så kan det tex fattas data.

                        Comment


                        • #13
                          Ok, jag tror det blev rätt nu.
                          Tankefelet med jämförelsen på OMXSPI är ju att den inte ändras något mot sig själv utan har 100% korrelation.
                          Tack för hjälpen med hur man arbetar med cmpref och snabel-a.

                          Ny kod:

                          {Assign extra object A to variable omxspi using its last close as the data serie}
                          omxspi:=cmpref(c,0,A)

                          {Take the ratio of the current instrument with the index}
                          ratio:=div(c,omxspi)

                          {Take the moving average of the ratio}
                          avgratio:=mov(ratio,21,s)

                          {RSC is the rate of change of the moving average}
                          rsc:=roc(avgratio,21,%)

                          {Execute the script}
                          rsc

                          {@A(0,SX All-Sha)}

                          Lade in screenshot också. Tror den viktigaste lärdomen här är att dela upp alla operationer så långt det går
                          och "baka in" dem så lite som möjligt i andra operationer. Hoppas någon kan få glädje av scriptet också
                          när man vill göra en jämförelse av hur sektorer presterar jämfört med generalindex.

                          Säg gärna till om ni ser fel fortfarande. Jag är ju fortfarande ny på scripting.
                          Attached Files
                          Handelsstrategi

                          Typ: Swing trading
                          Marknad: Trendföljande
                          Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
                          Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
                          Indikatorer: Stochastics
                          Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
                          Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
                          Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

                          Comment

                          Working...
                          X