Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sista kurs för dagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sista kurs för dagen

    Jag har ett script som går i 60 min upplösning. Scriptet ritar även ut olika värden.
    Noterade en sak nu vid stängning idag. Sista stapeln i kursdiagrammet uppdateras inte till att visa stängningskursen, utan visar kursen som är innan callen. Mina utritade signaler visar även att de baseras på innan-callen-kursen.

    Mitt script tittar på föregående stapel (dvs fullbordad 60min-stapel) och avgör om en triggerkurva har korsat en signalkurva. Nu låg det på håret idag med korsningen och tar jag kursen som diagramet visar så kommer mitt script generera sälj imorgon vid 9.00, men om verkliga sistakursen används (den som är efter callen) så hade mitt script inte gjort någonting, dvs ingen sälj hade genererats.

    Går det att komma runt detta och varför visar inte den inbyggda kursritningen den verkliga sistakursen?

    Kan jag styra programmet till att tro att börsen är öppen till 17.31 eller 18.00, och vad skulle det medföra?

  • #2
    Ursprungligen postat av NickoTrader Visa inlägg
    Sista stapeln i kursdiagrammet uppdateras inte till att visa stängningskursen, utan visar kursen som är innan callen. Mina utritade signaler visar även att de baseras på innan-callen-kursen.
    Det är riktigt att det fungerar på detta sätt. Tidigare visades även kurser i callen men det togs bort då dessa kunde bli allför missvisande.

    Vad du kan göra är kanske att inte låta scripten handla direkt på öppningen utan låta de vänta till en bit in på dagen då brukar kurvorna hinna harmoniseras.

    Comment


    • #3
      Kolla 15 minuter efter nominell stängning, när de officiella slutkurserna rapporteras ut från börsen. Det är egentligen först då det stämmer, efter att allt krafs i callen har rensats ut av börsen.

      Comment


      • #4
        "Tidigare visades även kurser i callen men det togs bort då dessa kunde bli allför missvisande."

        Det kan jag köpa, att vi inte använder kurserna UNDER själva callen, men vi måste ha rätt stängningskurs.


        "Vad du kan göra är kanske att inte låta scripten handla direkt på öppningen utan låta de vänta till en bit in på dagen då brukar kurvorna hinna harmoniseras."

        Det betyder att jag aldrig kan handla förrän efter en timme i mina script, eftersom det bara handlar på hela staplar. Det är ohållbart.


        Rikard, vad menar du med att jag ska titta 15min efter börsens stängning? Tittar jag på historiska dagars diagram så rättas ju inte felet till, utan det kvarstår.

        Frågan är vad scripten använder för kurs för stängninsstapeln? I fönstertiteln i kursdiagrammet står ju rätt stängingskurs, så rätt kurs finns ju i systemet! Är det bara ritningen som påverkas?
        Last edited by NickoTrader; 2013-10-18, 23:17.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av NickoTrader Visa inlägg
          "Vad du kan göra är kanske att inte låta scripten handla direkt på öppningen utan låta de vänta till en bit in på dagen då brukar kurvorna hinna harmoniseras."

          Det betyder att jag aldrig kan handla förrän efter en timme i mina script, eftersom det bara handlar på hela staplar. Det är ohållbart.
          Du kanske kan lägga till i scripten så att under de under en bestämd tid efter öppningen handlar på entimmesstaplar som skapas av:

          A) Handeln fördröjd 30min. Senaste 30min stapeln från igår läggs ihop med dagens första 30min stapel.

          B) Handeln fördröjd med 15min. Gårdagens 3 sista 15min staplar läggs ihop med dagens första 15min stapel.

          C) Handeln fördröjd 5min. Gårdagens sista entimmes-stapel läggs ihop med dagens första 5min stapel.

          Comment


          • #6
            Prova att rita ut gårdagens stängningskurs med tex:

            aref(c,1)

            så får du ju ut en kurva som visar vad scripten har för slutkurser.


            Comment


            • #7
              Ser nu att om jag laddar ner kursdata från er så ser staplarna bättre ut. Kan detta ha någonting med min klocka i datorn att göra? Vilken tidssynkfunktion använder ni?

              Edit: Hittade att ni använder http://ravib.com/timesync/

              Stämmer det?

              Comment


              • #8
                Går din klocka mycket fel?

                Det kan räcka med någon minut för att kurserna ska skilja en hel del. Om det ändå blir knas med "live"-insamlingen, prova att synka klockan med länken du hittade (det är den vi använder själva på alla VPSer tex).

                Comment


                • #9
                  Nä, klockan hade synkning mot time-nist.gov (eller vad det heter) påslagen så den borde bara gått någon sekund fel i så fall.

                  Comment

                  Working...
                  X