Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tracker Evolution

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tracker Evolution

    Hej,
    Undrade om det går bra att köra standardmodell Tracker Evolution på andra minifutures än bara på omx? Kan jag koppla på den på te.x en minifuture som har Volvo som underliggande? Isånna fall, vad ska jag tänka på när jag sitter och väljer ut en mini för Volvo, så att man inte gör något tok? Hur fungerar de om man kopplar på en minifuture som har låg omsättning så att diagramet ser tokigt ut och signalerna blir fel pga av låg omsättning för just den minifuturen? Jag känner att man inte riktigt förstår hur det fungerar hur saker och ting fungerar, det är många frågor som behöver besvaras så att man är bekväm i sina beslut. Skulle det kunna gå att göra några rättningslinjer för sådana frågor, vad man bör tänka på mm? supporten skulle troligtvis slippa många frågor.

  • #2
    Hej Mats! Modellen skulle fungera rent tekniskt för andra instrument än OMX men personligen ser jag ingen fördel att handla enskilda bolag då du löper specifik bolagsrisk. Som exempel kan någon nyhet komma ut som gör att Volvo gapar ner 10,20,30% (rapporten va ett bra exempel) vilket du slipper om du handlar index( index kan väl ifs också gapa ner men inte i lika stor omfattning) angående omsättningen så krävs ingen omsättning i minifutures då emittenten garanterar köp och säljpris. Om du kolla orderboken ligger alltid köp och säljorders där även om ingen handel sker. Om du har autotrader le så är väl tracker bara en signalstrategi vilket innebär att du får signal för OMX eller dax och då ska du såklart inte handla Volvos instrument men har du bas/PRO kan du köra scriptet på vilken underliggande som helst. Hoppas det blev något klarare.

    //Calle

    Comment


    • #3
      Bra inlägg Holfve! Rent tekniskt går det fint att ansluta Tracker Evolution till en aktie, det är i princip bara att koppla upp i simulatorn och se hur det skulle fungera, men precis som du skriver så blir risken mycket större givet att man handlar en enskild aktie. Nu kanske iden iofs är att ansluta Tracker till många aktier som analyseras individuellt?

      Comment


      • #4
        Tack för svar,
        Jag funderar mer på det tekniska ang modeller, jag är en relativt ny användare och har mycket att lära fortfarande, jag kan ha missat poängen eller info ang hur modeller är uppbyggda iförhållande till scriptspråket, men något som jag tog för att vara självklart med att det gick bra att koppla på standardmodeller t.ex. macd till en minifuture gick tydligvis inte. Gott att det finns ett så kompetent forum och support att fråga, speciellt när programmet är under uppbyggnad.
        Välbemött

        Comment


        • #5
          Nja, det går såklart att ändra lite i modellen så att det går att handla en minifuture baserat på analysen hos en aktie osv. Tracker Evolution däremot är som "default" kodad för att analysera index och handla en minifuture eller annat valfritt instrument. Du skulle kunna analysera index som vanligt men handla en minifuture för en aktie istället om du föredrar det framför en index-minifuture.

          Comment

          Working...
          X