Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gräns på -5% avkastning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gräns på -5% avkastning

    Hej!

    Jag är helt ny på AutoTrader och Analyzern etc. så håll nivån gärna låg i era svar. Jag läser dock in mig i dokumentationen så hårt jag kan, så släng gärna med lite sådana termer.

    Mitt mål är att ha en ordermodell som lägger en säljsignal då avkastningen sedan köpet når -5%. Detta genom att lägga en säljorder som lägger sig på aktuella köp-kursen så att ordern går igenom direkt. Det gör inget om beställningen flyter ner till t.ex. -6%, men målet är helt enkelt att direkt vid -5% försöka bli av med samtliga aktier.

    Hur ska jag göra detta?

    Stort tack på förhand!

  • #2
    Du vill ha det baserat på en grupp av aktier, inte att en enskild aktie har gått ner 5%?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
      Du vill ha det baserat på en grupp av aktier, inte att en enskild aktie har gått ner 5%?
      En enskild aktie.

      Min tanke:

      Jag har en ordermodell för köp av en aktie, denna fungerar som jag vill. Jag har en hel lista (Small Cap) som jag bevakar med denna strategi.

      När den gjort en köpsignal och köpt aktien så vill jag på den enskilda aktien att det ska finnas två varandra oberoende modeller för sälj. Den ena är min egengjorda som idag fungerar bra, den andra ska vara en säkerhet, så att jag inte kan förlora mer än runt 5% (såklart omöjligt att vara säker på, men ger i alla fall en säljsignal när den nått -5%).

      Som sagt, jag är nybörjare så har svårt att formulera mig i rätt termer - men hoppas du förstår mitt syfte nu.

      Tack på förhand

      Comment


      • #4
        Du vill helt enkelt ha en kodning för en stopploss?
        Du behöver inte ha en separat modell för detta utan du kan lägga in stoppraden i befintlig säljmodell.

        exempelvis:

        stopp=le(c,mult(lasttrade(b,p),0.95))
        sälj1=?????
        sälj2=or(sälj1,stopp)

        mult(sälj2,5)

        Comment


        • #5
          Ja, antingen som fast stoploss på inköpspris eller använda StopplossMini om det är 5% från högsta notering.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
            Du vill helt enkelt ha en kodning för en stopploss?
            Du behöver inte ha en separat modell för detta utan du kan lägga in stoppraden i befintlig säljmodell.

            exempelvis:

            stopp=le(c,mult(lasttrade(b,p),0.95))
            sälj1=?????
            sälj2=or(sälj1,stopp)

            mult(sälj2,5)

            Ja, låter ju vettigt med stoploss.

            Jag ska testa detta ikväll, återkommer om jag det uppstår frågetecken.

            Tusen tack sålänge

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av mikola Visa inlägg
              Ja, antingen som fast stoploss på inköpspris eller använda StopplossMini om det är 5% från högsta notering.
              Det var ingen dum idé med 5% från högsta notering, speciellt med tanke på vad min strategi har för syfte.

              Tacktack! Återkommer med lite testresultat.

              Comment


              • #8
                Nja, Stoploss Mini kan räkna i procent också sedan ett tag, man använder - framför siffran bara så blir det procent istället:

                http://www.autostock.se/NATmanual/Standardmodeller.html


                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                  Nja, Stoploss Mini kan räkna i procent också sedan ett tag, man använder - framför siffran bara så blir det procent istället:

                  http://www.autostock.se/NATmanual/Standardmodeller.html


                  Har läst och förstår. Hittar dock inte vart jag i Analyzern kan mata in "SL Mini flytnivå= -5" för att testa detta. Hjälp! :O
                  Last edited by hamilton; 2013-11-18, 19:24.

                  Comment


                  • #10
                    På samma sätt som när du kör skarpt. Trycker enter i diagrammet eller instrument i börslitan.

                    Comment


                    • #11
                      Lånar tråden med en till fråga.

                      Om man testar stop-loss i analysbänken. Skillnaden mellan triggad nedgång på 5% och den säljkurs man slutligen får är den realistisk? Eller för optimistisk? Hur mycket?

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                        På samma sätt som när du kör skarpt. Trycker enter i diagrammet eller instrument i börslitan.
                        Supernybörjaren gör en följdfråga (får det inte fungera):

                        Hur simulerar jag t.ex. en period mellan 7 oktober och 15 november i Analyzern?

                        Jag har skapat ett fiktivt konto med 100'000 kr. Detta är inställt i Analyzern samt som "Konto:" i dashboarden. I Analyzern har jag ställt in likt bifogade bilden.

                        Till instrumenten (aktierna SEAM, OPUS, ACAP B) har jag ställt in ordermodellen Stoploss Mini Long med "-4" under "SL Mini flytnivå" under "Indata script". Under "Anslutna script" har jag "sl) Stoploss Mini lång".

                        Mitt mål är att helt enkelt bara få Analyzern att återskapa scenario där jag hela tiden lägger en sälj med hjälp av Stoploss mini long vid -4%. När jag fått det fungera kan jag gå vidare med min egna lilla strategi, men jag får det inte genereras någon säljsignal, bara köpsignaler (med den Mountain valley-ordermodell jag ställt in).

                        Vad gör jag fel? Som sagt, jag är ny på NAT så bebisspråk uppskattas
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Jag får signaler på SEAM med ditt upplägg. Kolla att det finns tillräckligt med data för sälj att komma in.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av johansson Visa inlägg
                            Lånar tråden med en till fråga.

                            Om man testar stop-loss i analysbänken. Skillnaden mellan triggad nedgång på 5% och den säljkurs man slutligen får är den realistisk? Eller för optimistisk? Hur mycket?
                            Beror på instrument. Terminer och Large Cap borde stämma bra. För tex mindre bolag kan orderboken vara tunn. Det går att lägga på lite extra slipp i prisscriptet för att gardera sig i simulering. Givetvis kan det bli mer vid gap.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                              Jag får signaler på SEAM med ditt upplägg. Kolla att det finns tillräckligt med data för sälj att komma in.
                              Får du säljsignaler också?

                              Borde finnas tillräckligt med data för sälj att komma in, det är ju en så lång tidsperiod och det är många ställen som jag skulle önska att säljsignaler dyker upp med tanke på att villkoret är att den ska sjunka 4% eller mer.

                              Comment

                              Working...
                              X