Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Global variabel spökar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Date() funkar live och i analysbänken, men i diagrammet däremot blir det svårt svårt att tajma in så att man sitter framför skärmen just när flaggorna syns. Att byta till D kan vara ett sätt om du kör väldigt fin upplösning, men i det här fallet när du bara har 1 minut tidsfönster blir det nog inget vidare eftersom D returnerar tidstämpeln för början på varje period. Dvs, D stegar bara fram ett värde per nybörjad period. Date() stegar fram sekund för sekund.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
      Något felaktigt ser jag inte, men en hemlighet till kan du få lära dig.
      När du anväder setgevarif i scriptet på det här sättet behöver du inte ha något variabelnamn framför funktionen.

      Dvs. du kan lika gärna skriva så här:
      setgvarif(price,110,or(time1,time2))

      Ja, jag upptäckte att det funkade när jag testade. Ganska trevligt.
      Personligen vill jag nog ändå ha ett namn på saker så jag inte glömmer
      vad de gör. Detta för att det annars är så enkelt att gå vilse i script-labyrinten.

      Tack ändå för tipset Wicke !
      Last edited by shadowtwister; 2014-01-16, 22:48. Anledning: Glömde citera
      Handelsstrategi

      Typ: Swing trading
      Marknad: Trendföljande
      Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
      Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
      Indikatorer: Stochastics
      Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
      Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
      Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
        Date() funkar live och i analysbänken, men i diagrammet däremot blir det svårt svårt att tajma in så att man sitter framför skärmen just när flaggorna syns. Att byta till D kan vara ett sätt om du kör väldigt fin upplösning, men i det här fallet när du bara har 1 minut tidsfönster blir det nog inget vidare eftersom D returnerar tidstämpeln för början på varje period. Dvs, D stegar bara fram ett värde per nybörjad period. Date() stegar fram sekund för sekund.

        Tack för förklaringen.
        Jag tror jag får labba lite mera med båda varianterna. Skillnaderna har inte riktigt satt sig i huvudet ännu.
        Last edited by shadowtwister; 2014-01-16, 22:58. Anledning: Snygga till text
        Handelsstrategi

        Typ: Swing trading
        Marknad: Trendföljande
        Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
        Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
        Indikatorer: Stochastics
        Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
        Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
        Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av shadowtwister Visa inlägg
          Tack för förklaringen.
          Jag tror jag får labba lite mera med båda varianterna. Skillnaderna har inte riktigt satt sig i huvudet ännu.
          Tänk så här:
          D är sluttiden för varje stapel som ligger i programmets databas i datorn.
          Date() är den tid du ser när du tittar på din armandsklocka.

          Comment


          • #20
            Nja nästan, D är starttiden på resp period.

            Comment


            • #21
              Följer upp efter testning.

              Script med global variabel:
              Tog bort nollsättningen, då den verkar kunna ställa till problem om man vill
              göra kollen vid den senare tidpunkten, men samtidigt behöver jag någonstans nollställa
              efter de tidpunkter jag kontrollerar dess värde tills det är dags för koll igen nästa dag.

              Dessutom verkar scriptet endast köras en gång istället för två gånger om jag använder
              uttrycket or(time1,time2).
              Provar jag med två separata script, ett för varje tidpunkt, så verkar båda tidpunkter
              dock triggas som jag vill. Alltså så här: setgvarif(1,110,time1) i det första scriptet
              och setgvarif(1,110,time2) i det andra scriptet.

              Script med cmpref:
              Triggar en gång vid dagens start när jag kör dagsupplösning. Ser ut att fungera bra och enklare.
              Osäker på hur jag bygger in det i köpscript dock som ett förvillkor som måste vara sant för att
              senare delar i köpscriptet skall agera.

              Kan detta vara rätt ?

              Köpscript 1

              { Steg 1: Kl 9.01, börja med att kolla att OMXSPI går i min riktning efter öppning }

              open:=541
              plusone:=542
              plustwo:=543
              minute=int(mult(frac(d),1440))
              time=eqv(minute,open)

              omxspi_open_idag=cmpref(o,0,a)
              omxspi_latest=cmpref(c,0,a)
              omxspi_stiger=and(gt(omxspi_latest,omxspi_open_idag),time)

              { Steg 2: Kl. 9.02, kolla om individuell aktie i min shortlist öppnar ok }

              time2=eqv(minute,plusone)

              villkor_öppning=..
              aktie_öppning=and(and(omxspi_stiger,villkor_öppning),time2)

              { Steg 3: Kl. 9.03, kolla att individuell aktie i min shortlist går i min riktning efter öppning }

              time3=eqv(minute,plustwo)
              price_ok=gt(c,o)
              aktie_stiger=and(and(and(omxspi_stiger,aktie_öppning),price_ok),time3)
              aktie_stiger

              { Glöm inte kanelbullen i slutet så att köpscriptet vet att jag jämför med OMXSPI }
              {@A(0,SX All-Sha)}

              Köpscript 2

              { Steg 1: Kl 9.30, börja med att kolla att OMXSPI går i min riktning efter öppning+30min }

              later:=571
              plusone:=572
              minute=int(mult(frac(d),1440))
              time=eqv(minute,later)

              omxspi_open_idag=cmpref(o,0,a)
              omxspi_latest=cmpref(c,0,a)
              omxspi_stiger=and(gt(omxspi_latest,omxspi_open_idag),time)

              { Steg 2: Kl. 9.31, kolla att individuell aktie i min shortlist går i min riktning efter öppning+31min }

              time2=eqv(minute,plusone)
              price_ok=gt(c,o)
              aktie_stiger=and(and(omxspi_stiger,price_ok),time2)
              aktie_stiger

              { Glöm inte kanelbullen i slutet så att köpscriptet vet att jag jämför med OMXSPI }
              {@A(0,SX All-Sha)}

              Alltså, låt båda köpscripten vara aktiva parallellt så kommer man runt problemet med att script bara
              körs vid en tidpunkt istället för vid två tidpunkter.

              Slutsats:
              För båda scripten verkar frac(d) vara bäst. Det är väl för att den agerar i
              marknadstiden (datorns tid istället för armbandsuret som Wicke säger )

              Det känns som att det blir mer komplicerat med globala variabler.
              cmpref-metoden är rakare. Rikard hade rätt.

              Slutligen, använd två parallella köpscript.
              Ett som kollar OMXSPI öppning + aktieöppning + aktieriktning,
              och ett som kollar OMXSPI öppning + aktieriktning.
              Last edited by shadowtwister; 2014-01-19, 13:44. Anledning: korrigerade fel i en variabel
              Handelsstrategi

              Typ: Swing trading
              Marknad: Trendföljande
              Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
              Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
              Indikatorer: Stochastics
              Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
              Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
              Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

              Comment


              • #22
                Kom på att tidpunkter kan ställa till det ändå. Kanske bättre att skippa att vänta en minut
                i varje steg och köra allt vid samma tidpunkt.

                Dvs. ett script körs helt och hållet med bara en tidskoll vid 9.01
                och ett helt och hållet med bara en tidskoll vid 9.30.
                Handelsstrategi

                Typ: Swing trading
                Marknad: Trendföljande
                Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
                Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
                Indikatorer: Stochastics
                Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
                Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
                Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

                Comment


                • #23
                  Verkar inte fungera :/

                  Var för sig fungerar cmpref-delen och aktieöppningsdelen.
                  Sätter man ihop dem så ger scriptet noll när den ska ge ett i kalkylforskaren.
                  Är det något med cmpref eller kanelbullen som kan ställa till något ?

                  EDIT: Fel bakom spakarna. Körde med frac(d) på en söndag istället för frac(date())
                  Verkar alltså fungera.
                  Last edited by shadowtwister; 2014-01-19, 17:50. Anledning: gjorde fel i testning
                  Handelsstrategi

                  Typ: Swing trading
                  Marknad: Trendföljande
                  Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
                  Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
                  Indikatorer: Stochastics
                  Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
                  Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
                  Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

                  Comment

                  Working...
                  X