Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Specifikation av scriptspråket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Specifikation av scriptspråket

    Hej,

    Har börjat förstå mera hur scriptspråket arbetar, men det händer intressanta
    och oväntade saker ibland som inte är förväntade efter att jag har testat.

    Det skulle underlätta mycket om man förstod scriptspråket bättre. En specifikation av språket vore guld.
    Med specifikation menar jag: Hur arbetar kompilator, interpretator (om det används), exekveringsordning/programflöde.

    Med exekveringsordning menar jag till exempel (taget från mitt script för relative strength comparison):


    omxspi:=cmpref(c,0,A)
    ratio:=div(c,omxspi)
    avg:=mov(ratio,21,s)
    rsc:=roc(avg,21,%)
    rsc

    {@A(0,SX All-Sha)}

    Frågan är då i vilken ordning utförs nu saker och ting ? Finns ju flera tänkbara startpunkter.

    1. Startar kompilatorn i omxspi:=cmpref(c,0,A) och går vidare med alla tilldelningar, sparar undan internt, och sedan exekveras rsc ?
    2. Startar kompilatorn i {@A(0,SX All-Sha)} och går sedan vidare med alla tilldelningar från början till slut, sparar undan internt, och sedan exekveras rsc ?
    3. Startar kompilatorn i rsc och går vidare uppåt i listan av uttryck tills rsc:=roc(avg,21,%) nås och sedan exekveras allt ?
    4. Startas exekvering direkt i rsc och tas information in efterhand från tilldelningarna i ordningen uppifrån och ner m.h.a kompilatorn ?
    5. Annan exekveringsordning.

    En följdfråga är om ett script exekveras utan problem och nu körs, vad gäller då med avseende på hur länge det körs ?

    1. Körs det kontinuerligt tills man helt enkelt stänger ner AT (alltid aktivt) ?
    2. Körs det igenom en gång och avslutas sedan ?
    3. Annat sätt beorende på koden. T.ex. om man har en loop så körs det x antal gånger från början till slut och avslutas sedan ?

    Tillägg: Det hjälper också att veta om scriptspråket är baserat
    på annat programspråk i grunden. Är det t.ex. baserat på C, C++ eller annat
    och används i så fall samma specifikationer och principer som i det
    underliggande programspråket ?

    Tillägg 2: När jag ändå är igång, exekveringsordningen av ordermodeller är också intressant.
    Hittade denna förklaring från en tidigare tråd: http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=1153

    "De olika scripten i en sekvens körs allihop innan ny trans bildas.

    a) Först triggern
    b) Sedan xk)-scripten
    c) Om det är ok, så görs stegascriptens beräkning
    d) Sedan exekveras ordertransen mot börsen
    e) Sedan ställer man sig på rätt nästkommande sekvens enligt c) som finns i minnet."
    Det sägs inget om övriga script i ordningen dock såsom va-script och vl-script.
    Är ordningen som jag gissar här korrekt ?

    0. Vid uppstart körs sy-script
    1. sl-script
    2. xk-script
    3. va-script
    4. vl-script
    5. st-script
    6. Börja om från 1.

    /Robban
    Last edited by shadowtwister; 2014-01-19, 11:30. Anledning: ändrade fel i text och gjorde två tillägg
    Handelsstrategi

    Typ: Swing trading
    Marknad: Trendföljande
    Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
    Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
    Indikatorer: Stochastics
    Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
    Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
    Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

  • #2
    Shadowtwister, din fråga är ganska omfattande. Bla behandlas diagram och live olika. För at få ett komplett svar skjuter jag frågan vidare till Lasse/Rikard.

    För att få dina script att fungera räcker det att följa syntaxen. För att köra bil behöver man inte veta hur en motor fungerar. Definiera tilldelade namn först och innan periodprefix(om används). Därefter minnesreferenser (inom periodprefix om används). Definiera alltid innan användning för att vara säker. Det går att använda ett tilldelat namn innan det är definierat. Vet dock inte om det är rekommenderat. GetGvar hämtar senaste sparat värde för en global cell, dvs ingen dataserie bakåt. Scripten körs kontinuerligt efterhand som ny data kommer in.

    Fråga två, svar ja

    1. Triggerscript
    2. Om trigger löser ut > xk) > va) > vl) > st)
    3. Nästa ordermodell > samma sak som punkt 2.

    Comment


    • #3
      Tack Henric för hjälpen !

      När det gäller exekveringsordningen så känns det som att det kan vara
      värdefullt att veta om man gör längre script eller om man har flera ställen
      där koden pekar tillbaka på tidigare uttryck. T.ex. uttryck som består av
      if-satser fick lite märkliga värden när jag testade det i kalkylforskaren.
      Handelsstrategi

      Typ: Swing trading
      Marknad: Trendföljande
      Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
      Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
      Indikatorer: Stochastics
      Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
      Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
      Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

      Comment

      Working...
      X