Hej,
Har börjat förstå mera hur scriptspråket arbetar, men det händer intressanta
och oväntade saker ibland som inte är förväntade efter att jag har testat.
Det skulle underlätta mycket om man förstod scriptspråket bättre. En specifikation av språket vore guld.
Med specifikation menar jag: Hur arbetar kompilator, interpretator (om det används), exekveringsordning/programflöde.
Med exekveringsordning menar jag till exempel (taget från mitt script för relative strength comparison):
omxspi:=cmpref(c,0,A)
ratio:=div(c,omxspi)
avg:=mov(ratio,21,s)
rsc:=roc(avg,21,%)
rsc
{@A(0,SX All-Sha)}
Frågan är då i vilken ordning utförs nu saker och ting ? Finns ju flera tänkbara startpunkter.
1. Startar kompilatorn i omxspi:=cmpref(c,0,A) och går vidare med alla tilldelningar, sparar undan internt, och sedan exekveras rsc ?
2. Startar kompilatorn i {@A(0,SX All-Sha)} och går sedan vidare med alla tilldelningar från början till slut, sparar undan internt, och sedan exekveras rsc ?
3. Startar kompilatorn i rsc och går vidare uppåt i listan av uttryck tills rsc:=roc(avg,21,%) nås och sedan exekveras allt ?
4. Startas exekvering direkt i rsc och tas information in efterhand från tilldelningarna i ordningen uppifrån och ner m.h.a kompilatorn ?
5. Annan exekveringsordning.
En följdfråga är om ett script exekveras utan problem och nu körs, vad gäller då med avseende på hur länge det körs ?
1. Körs det kontinuerligt tills man helt enkelt stänger ner AT (alltid aktivt) ?
2. Körs det igenom en gång och avslutas sedan ?
3. Annat sätt beorende på koden. T.ex. om man har en loop så körs det x antal gånger från början till slut och avslutas sedan ?
Tillägg: Det hjälper också att veta om scriptspråket är baserat
på annat programspråk i grunden. Är det t.ex. baserat på C, C++ eller annat
och används i så fall samma specifikationer och principer som i det
underliggande programspråket ?
Tillägg 2: När jag ändå är igång, exekveringsordningen av ordermodeller är också intressant.
Hittade denna förklaring från en tidigare tråd: http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=1153
Det sägs inget om övriga script i ordningen dock såsom va-script och vl-script.
Är ordningen som jag gissar här korrekt ?
0. Vid uppstart körs sy-script
1. sl-script
2. xk-script
3. va-script
4. vl-script
5. st-script
6. Börja om från 1.
/Robban
Har börjat förstå mera hur scriptspråket arbetar, men det händer intressanta
och oväntade saker ibland som inte är förväntade efter att jag har testat.
Det skulle underlätta mycket om man förstod scriptspråket bättre. En specifikation av språket vore guld.
Med specifikation menar jag: Hur arbetar kompilator, interpretator (om det används), exekveringsordning/programflöde.
Med exekveringsordning menar jag till exempel (taget från mitt script för relative strength comparison):
omxspi:=cmpref(c,0,A)
ratio:=div(c,omxspi)
avg:=mov(ratio,21,s)
rsc:=roc(avg,21,%)
rsc
{@A(0,SX All-Sha)}
Frågan är då i vilken ordning utförs nu saker och ting ? Finns ju flera tänkbara startpunkter.
1. Startar kompilatorn i omxspi:=cmpref(c,0,A) och går vidare med alla tilldelningar, sparar undan internt, och sedan exekveras rsc ?
2. Startar kompilatorn i {@A(0,SX All-Sha)} och går sedan vidare med alla tilldelningar från början till slut, sparar undan internt, och sedan exekveras rsc ?
3. Startar kompilatorn i rsc och går vidare uppåt i listan av uttryck tills rsc:=roc(avg,21,%) nås och sedan exekveras allt ?
4. Startas exekvering direkt i rsc och tas information in efterhand från tilldelningarna i ordningen uppifrån och ner m.h.a kompilatorn ?
5. Annan exekveringsordning.
En följdfråga är om ett script exekveras utan problem och nu körs, vad gäller då med avseende på hur länge det körs ?
1. Körs det kontinuerligt tills man helt enkelt stänger ner AT (alltid aktivt) ?
2. Körs det igenom en gång och avslutas sedan ?
3. Annat sätt beorende på koden. T.ex. om man har en loop så körs det x antal gånger från början till slut och avslutas sedan ?
Tillägg: Det hjälper också att veta om scriptspråket är baserat
på annat programspråk i grunden. Är det t.ex. baserat på C, C++ eller annat
och används i så fall samma specifikationer och principer som i det
underliggande programspråket ?
Tillägg 2: När jag ändå är igång, exekveringsordningen av ordermodeller är också intressant.
Hittade denna förklaring från en tidigare tråd: http://www.autostock.se/vbulletin/showthread.php?t=1153
"De olika scripten i en sekvens körs allihop innan ny trans bildas.
a) Först triggern
b) Sedan xk)-scripten
c) Om det är ok, så görs stegascriptens beräkning
d) Sedan exekveras ordertransen mot börsen
e) Sedan ställer man sig på rätt nästkommande sekvens enligt c) som finns i minnet."
a) Först triggern
b) Sedan xk)-scripten
c) Om det är ok, så görs stegascriptens beräkning
d) Sedan exekveras ordertransen mot börsen
e) Sedan ställer man sig på rätt nästkommande sekvens enligt c) som finns i minnet."
Är ordningen som jag gissar här korrekt ?
0. Vid uppstart körs sy-script
1. sl-script
2. xk-script
3. va-script
4. vl-script
5. st-script
6. Börja om från 1.
/Robban
Comment