Jag har med GT(Portfolio(v),0) som undantag till volymsbaserad filtrering i kalkylforskaren, men det returnerar värdet 1 även för aktier jag inte haft på någon vecka. Portfolio(v) visar till och med innehav i några aktier jag inte ägt på månader såvitt jag kan minnas. Ska inte den ge antalet? Har testat det i en separat kalkylkolumn också. Antalet är visserligen korrekt för befintliga innehav, men det hela verkar lite märkligt tycker jag.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Portfolio(v) > 0 för tidigare innehav
Collapse
X
-
Vad säger grunduppgift-dialogen(via Enter-tangenten) om ditt innehav på de som får värden?
Speglas saldot rätt, alltså?
Det är det värdet som Portfolio() hämtar.
Om det är förkryssat att läsa in allt depårelaterat info såsom avsluten så skall nollning av innehav ske.
-
Eget innehav, depåsaldo och kassatransaktioner är alla förkryssade.
Vad händer om jag nollställer uppgifterna om "min aktiepost" under "grunddata" då?
Jag kör wintrade vid sidan om för övrigt, men ser inget mönster i vilka som visar på innehav.
Comment
-
Det går bra att nollställa manuellt. Om det finns innehav så läses det in vid nästa läsning ändå. Annars kompenserar det för 'missad' nollning av ditt innehav.
Du räknar inte upp "Egna avslut" som förkryssade. Det måste de vara. Därifrån checkar man av vad som hänt på depån.
Ta bort kassatransar. Det används inte alls av programmet och belastar bara. Det är bara för fullständigheten och att du skall slippa logga in dig separat.
Comment
-
Jag har fortfarande problem med det här till och från, och minns att någon annan skrev om liknande bekymmer för ett tag sedan. Om jag trycker på k vid något fönster och får upp orderdialogen stämmer däremot innehaven i depå-fliken. Borde inte Portfolio(V) och depåfliken visa samma?
Nu anger portfolio(V) att jag äger några hundra av en aktie som jag sålt igår, men portföljfliken visar att de är borta (vilket de också är).
På insamling är allt förkryssat utom "Ej längre aktiv", "Aktietorget", "Aktier/To", "Kassatransaktioner", "OMX-terminen(välj per)".
Ser inget mönster i när det stämmer och när det inte gör det, men ibland blir innehav kvar fast de är sålda.
Comment
-
Det finns nog situationer där programmet inte klarar att justera sitt innehav lokalt, dvs vad programmet tror du äger.
Så länge man har ett innehav hos Nordnet och även om det förändras så är det inget problem.
Den trixiga biten är när helt innehav försvinner dvs allt sälj och depån nollas, då måste man förlita sig på att få avslutslistan att kunna räkna ner innehavet till noll. Där kan det vara delavslut på olika sätt som kan klicka. Läggs ordern en dag och avslut sker nästa dag t.ex hanteras ej. Nordnet nollar alla transar dag för dag.
Och det gäller att man har dessa saker förkryssade i inställningarna så man läser egna avslut.
Så man bör göra en liten manuell check via Enter-tangenten några gånger i veckan och se vilket innehav programmet tror du har. Avviker det så är det bara att manuellt justera det direkt i dialogen. Detta är det värde som Portfolio(v) hämtar.
Skall förståss titta över det ytterligare.
Comment
Comment