Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scripta trendkanaler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Scripta trendkanaler

    Jag har funderat mycket på hur man skulle kunna scripta trendkanaler dvs max och minlinjer kring en kort eller lång trend. Har testat med olika Hhv och Llv funktioner, tagit AMA på olika konfigureringar av HHv och LLv mm men inte kommit fram till något riktigt bra. Har även testat att göra Reverse och ta HHV på detta för att få fram en baklänges HHv kurva, men det fungerar inte.

    Bollingerband är ju en form av trendkanal, men jag hade tänkt lite mer raka linjer som vilar på toppar. Tror LillWicke jobbat en del med detta. Har du några tips LillWicke?
    undrar
    Bertil

  • #2
    DynTrend går att använda. Annars är väl en annan variant att definiera hur en topp ska se ut, och använda Find() för att lokalisera flera sådana toppar bakåt i tiden och läsa av deras värden etc.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      DynTrend går att använda. Annars är väl en annan variant att definiera hur en topp ska se ut, och använda Find() för att lokalisera flera sådana toppar bakåt i tiden och läsa av deras värden etc.

      Dyntrend har jag aldrig använt skall titta lite på den. Har också funderat i tankebanorna med find för att kunna hitta toppar. Skulle därför vilja kunna göra baklänges Hhv för att kunna definiera en topp som där baklänges och framlänges HHv möts. Edit: Jag kör ju nästan alltid i i1 och då skulle det vara trevligt med baklänges Hhv för att hitta topparna. Använder man större periodtid får man ju bredare staplar där man lättare ser toppar, men då blir det inte lika flexibelt som med baklänges Hhv.
      mvh
      Bertil
      Last edited by Bertil; 2014-01-27, 12:39.

      Comment


      • #4
        Jo, men baklänges kan du ju göra med REV(), hitta toppen och därefter reversera igen kanske?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Jo, men baklänges kan du ju göra med REV(), hitta toppen och därefter reversera igen kanske?

          Nja, rev fungerar ju inte riktigt som jag vill. Alla nedanstående funktioner ger tyvärr samma resultat
          hi1=rev(hhv(h,15))
          hi2=hhv(rev(h),15)
          hi3=hhv(h,15)

          Jag vill alltså ha en hhv som arbetar från höger mot vänster. Hur skall man göra då?
          Med vänlig hälsning
          Bertil

          Comment


          • #6
            Nja, jag tänkte mest att man kan definiera hur ena sidan av en topp ska se ut med ett gäng villkor och därefter testa med Find var man hittar x antal sådana toppar. Nästa steg är att reversera dataserien och leta efter motsvarande utseende från andra hållet, och därmed vet man antal perioder till båda ställena, och kan avgöra var topparna ligger.

            Comment

            Working...
            X