Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varierande tidsperiod inne i script

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Varierande tidsperiod inne i script

    Hej på er,

    Har nästan blivit klar med enhets -och funktionstestning för alla delar
    i köp -och säljscript nu och börjat titta på hur alla delar kan fungera tillsammans
    som ett fungerande program (ordermodell).

    En sak som är oklar är om en komponent, t.ex. tidsstopp, som arbetar med
    en längre tidshorisont (i mitt fall fyra handelsdagar) kan fungera ihop med
    en annan komponent, t.ex. flytande stoploss, som ska arbeta med kortare
    tidshorisont (i mitt fall kontinuerligt titta på aktuell köpkurs) i ett och samma script.

    Som jag förstår det borde det räcka att inte använda något intradayprefix
    alls, tidsstoppet tittar på dagar m.h.a int(d) och int(lasttrade(b,d)) och
    köpkurs (b) ju kontinuerligt kollas så fort ny data kommer in.

    Vill bara kolla om jag tänker rätt här.

    /Robban
    Handelsstrategi

    Typ: Swing trading
    Marknad: Trendföljande
    Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
    Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
    Indikatorer: Stochastics
    Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
    Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
    Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

  • #2
    Vill du titta på olika tidsupplösning så får du ha olika script (dummy) som inte handlar utan bara skriver ner de parametrar som du vill titta på i globala variabler. Sedan får ditt handelsscript (det med minsta tidsupplösningen) sammanställa de globala variablerna och fatta sitt handelsbeslut.
    mvh
    Bertil

    Comment


    • #3
      Ofta behöver man inte ens använda globala celler, det räcker kanske med att en modell säljer innehav under vissa omständigheter, och då kan den jobba i vilken upplösning du vill. Olika script kan använda olika upplösningar för samma instrument samtidigt. Så länge villkor inte kan krocka och orsaka köp/sälj samtidigt så är det inga problem. Det går ju även att använda extra objekt för att köra upp till 4 olika upplösningar inom samma script.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av shadowtwister Visa inlägg
        Hej på er,


        Har nästan blivit klar med enhets -och funktionstestning för alla delar
        i köp -och säljscript nu och börjat titta på hur alla delar kan fungera tillsammans
        som ett fungerande program (ordermodell).

        En sak som är oklar är om en komponent, t.ex. tidsstopp, som arbetar med
        en längre tidshorisont (i mitt fall fyra handelsdagar) kan fungera ihop med
        en annan komponent, t.ex. flytande stoploss, som ska arbeta med kortare
        tidshorisont (i mitt fall kontinuerligt titta på aktuell köpkurs) i ett och samma script.

        Som jag förstår det borde det räcka att inte använda något intradayprefix
        alls, tidsstoppet tittar på dagar m.h.a int(d) och int(lasttrade(b,d)) och
        köpkurs (b) ju kontinuerligt kollas så fort ny data kommer in.

        Vill bara kolla om jag tänker rätt här.

        /Robban

        Ordermodellerna är oberoende och det fungerar med dagsupplösning. Ny data kommer kontinuerligt under dagen. I detta falla har det egentligen ingen betydelse vilken upplösning du väljer. Du kanske även vill lägga till tidsvillkor när exit får tas under dagen, tex efter visst klocklag, stängning, etc.

        Edit: Hoppsan, Rikard svarade innan, ungefär likadant.
        Last edited by Henric; 2014-02-12, 10:39.

        Comment


        • #5
          Ok, då klarnade det mera för mig. I mitt fall kommer jag nog inte vara
          beroende av globala variabler men det är bra att veta att man kan använda den
          varianten också.

          Tack för hjälpen.
          Handelsstrategi

          Typ: Swing trading
          Marknad: Trendföljande
          Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
          Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
          Indikatorer: Stochastics
          Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
          Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
          Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

          Comment

          Working...
          X