Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antal perioder sedan händelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
    Vet inte riktig vad som är problemet, men troligen något i det obefintliga kursdata eftersom jag inte ens får någon kursstapel alls i 15-minutersupplösning. Därmed finns inget som TopBars kan räkna på heller.

    Jo, det var det jag menade ovan. Något skräp i datafeeden får programmet att inte rita staplar alls i 15-minutersupplösning. Gissar att spreadfiltret kan ha något med det att göra kanske. Kontentan är att man nog måste räkna tid istället medan kursfeeden är borta.

    Comment


    • #32
      Ojdå, det tog visst skruv det här! Skönt att veta ungefär vad felet är nu iaf. Det finns kanske en bug som orsakar NATs beteende i just vissa upplösningar, men i så fall kan ju buggen rättas så småningom. Rikard kanske kan komma fram till ifall det är ett generellt fel i NAT eller om det är något unikt i datafeeden just den dagen som orsakar felet??

      ...Tills dess, går det att scripta en koll på att det finns kursdata i den aktuella upplösningen (min if-sats fungerade iaf inte!), och om så inte är fallet, ta värdet för periodantalsflaggan i den senaste korrekt angivna stapeln?

      (Det sköna med att använda topbars i scriptet är ju att det bara är börsöppen tid som det räknas på. Det blir "meckigare" att titta på datum och räkna fram periodantalet den vägen... Enkelhet är att föredra för min stackars lilla hjärna!)

      Comment


      • #33
        Är det hela dagar du är ute efter i slutändan?

        Comment


        • #34
          Nej, delar av dagar. Spelar kanske inte så stor roll om det t.ex. är 15- eller 30-minutersstaplar, men definitivt delar av dagar. Sen ska ju stacken tåla antalet också så riktigt korta perioder är väl inte heller så bra!? Tänkte att 15-min nog skulle vara en lagom kompromiss i det avseendet... och dessutom samma upplösning som jag tänkte scriptet skulle gå i. Enkelhet...

          Comment


          • #35
            Egentligen ska jag inte röra till det med ett inlägg, men gör det för att jag själv vill ha svar. Ja, det vore bra om buggen fixades. Du har säkert din förklaring varför exakta periodantal är viktigt. Eftersom ingen stapel bildas har ingen ny period bildas för vald upplösning(kurs och indikatorer har samma värden som perioden innan). Kör du samma skript i 5min med beräkningar på extraobjekt i15 ritas det korrekt, men det är ändå samma värden som perioden innan. Förutom att det i verkligheten inte finns någon data har det väl ingen betydelse för scriptet?

            Comment


            • #36
              I scriptets nuvarande form spelar det ingen roll, men jag tänkte bygga in det i annat script om/när jag får det att fungera som jag vill. Det är för tidigt nu att säga om det har någon bäring eller ej, det får ju köras i bänken några rundor först. Som så ofta så har man en hypotes som man behöver testa...

              Jag skulle som sagt vara nöjd om jag får ut värdet på den senaste korrekta periodräknarflaggan vid avbrott på kursdatafeeden. Frågan är om det går eller om det är en omöjlighet...!??

              Comment


              • #37
                ...Inga tips på work-around? Skriva senaste värdet till global cell kanske är en utväg, men det är väl inte den lösning jag helst ser...!?? Det ska dessutom vara en lösning som funkar i bänken... Funkar globala celler?

                Comment


                • #38
                  Jag har tittat tillbaka på alla kursluckor från 2011 och framåt.
                  I alla luckor fungerar 1 och 5min upplösningarna.

                  För 10-15-30min upplösningarna kan det vara lite si och så.
                  Ibland fungerar den ena men inte den andra. Men för det mesta fungerar även dessa upplösningar korrekt.

                  Frågan är väl vad det är som händer när de inte fungerar? En kurslucka innebär ju att inga kurser (siffror) kommer in, men det kanske lyckas slinka in något annat tecken då och då? Om det är så borde ju också 1 och 5min perioderna påverkas (åtminstone någon gång) men så är det inte, de klarar sig alltid.

                  Comment


                  • #39
                    Tror det är fixat med följande:

                    i15(
                    mv1=EMA(c,5)
                    mv2=EMA(c,25)
                    kors1=cross(mv1,mv2)

                    tid_sedan_förra=sub(d,aref(d,1))
                    tid_fel=and(gt(tid_sedan_förra,div(0.26,24)),ge(frac(d),div(9.1,24)))
                    antal_fel=sum(tid_fel,add(topbars(kors1,500,1),0):500)

                    per_k1=add(antal_fel,topbars(kors1,500,1))
                    per_k2=aref(per_k1,1)

                    draw(mult(per_k1,1),1,ksbF)
                    {draw(mult(tid_fel,10),2,rsbf)}

                    add(0,0)
                    )


                    Det mäter tidsskillnaden mellan start av nuvarande period samt förra perioden. Om den är större än 15 minuter och inte första perioden på dagen räknar "antal_fel" upp. Summan adderas till antal perioder som TopBars returnerar sedan korsning.

                    Ser ut som att det räknar rätt på bilden.


                    ....Och nu - tända grillen! Skål!

                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      Rikard, provar ditt script men det blir fortfarande ingen flagga kl 9.00, 2014-02-27...

                      Vad är det jag missar?

                      (Edit: ser att scriptet nu räknar rätt EFTER databortfallet! Det är ju bra, hade inte ens tänkt på att det blev fel efter, men det är just under själva bortfallet det blir som störst skillnad och där jag vill ha ett värde, t.ex. värdet från senaste perioden före databortfallet... OM det går!??)
                      Last edited by swedtraders; 2014-03-22, 17:46.

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                        Ser ut som att det räknar rätt på bilden.


                        ....Och nu - tända grillen! Skål!

                        Det räknar fel vid ringen.
                        Du får släcka grillen igen.

                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Njae, den räknar även den skadade perioden vilket ju var hela meningen.

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                            Njae, den räknar även den skadade perioden vilket ju var hela meningen.

                            Jaha, jag har inte tittat så noga på scriptet, men ska det inte skriva ut de skadade perioderna då?

                            Comment


                            • #44
                              Rita ut en stapel? Hur då?

                              Finns ingen "känd" period just nu går det ju inte, men man kan konstatera i efterhand att det funnits en ogiltig period och räkna upp antal perioder sedan en händelse trots dataskador. Möjligen kan det fungera att byta d mot Date() i raden:

                              tid_sedan_förra=sub(d,aref(d,1))

                              till

                              tid_sedan_förra=sub(date(),aref(d,1))


                              för att få den att räkna i en livesituation. Det ritas inte i chartet i efterhand i så fall, men bör gå att simulera i analyzern.

                              Comment


                              • #45
                                Efter fullbordad stapel som i detta fallet händer under databortfall vill jag ha en flagga (stapeln i sig bryr jag mig inte om, den datan saknas ju ändå så det är ju en omöjlighet) med ungefär samma höjd (värde) som senaste flagga före databortfall (gärna helt korrekt räknad vilket ditt senaste tillägg fixar galant efter databortfallet, men ett approximativt värde duger också). Det borde väl gå eller? ...Alltså en flagga där det är lucka i din skärmdump (snyggt inringad av Lillwicke). Jag analyserar på fullbordade staplar och då bör det väl gå att få en flagga ritad i "luckan"?

                                Comment

                                Working...
                                X