Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Antal perioder sedan händelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
    Rita ut en stapel? Hur då?

    Nja, jag kanske skrev lite otydligt. Jag menade förstås den flagga som scriptet skriver ut. Jag har ju i bilden ringat in den flagga som som scriptet inte skriver ut.

    Comment


    • #47
      Det blir nog svårt eftersom det inte finns något data i den perioden som kan användas som vanligt. När perioden passerat går det att detektera den, och beräkna antal perioder sedan en händelse, men under tiden det pågår är enda möjligheten jag komer på date() som kan fungera live och i simulatorn, men inte rita i diagram eftersom det är systemtiden som används i så fall.

      Comment


      • #48
        Jag förstår inte varför det är så viktigt, men det är ju jag. Vill man bara rita ett värde för innevarande period i en lucka=värdet för perioden innan, går det att rita med extraobjekt. Luckan upptäcks dock i näst stapel och antal perioder ökas med ett.

        i5(
        dc=cmpref(c,0,A)
        dd=cmpref(d,0,A)
        mv1=EMA(dc,5)
        mv2=EMA(dc,25)
        kors1=cross(mv1,mv2)

        tid_sedan_förra=sub(dd,aref(dd,1))
        tid_fel=and(gt(tid_sedan_förra,div(0.26,24)),ge(frac(d),div(9.1,24)))
        antal_fel=sum(tid_fel,add(topbars(kors1,500,1),0):500)

        per_k1=add(antal_fel,topbars(kors1,500,1))
        per_k2=aref(per_k1,1)


        draw(mult(per_k1,1),1,ksbF)
        {draw(mult(tid_fel,10),2,rsbf)}

        and(0,0)
        )

        {@A(15,)}

        Edit: Typo i scriptet + Obs reservation för om dynamisk tidsberäkning fungerar på extraobjekt? Det var mer för att visa vad som händer, dvs förra periodens värden ligger kvar tills feeden börjar igen.
        Last edited by Henric; 2014-03-23, 17:09.

        Comment


        • #49
          Går det att köra scriptet som i15 för analysen men räkna 5-min perioder sedan korsning av i15 EMA? 5-min perioder ska ju funka felfritt... Jag tar in data som extra objekt för OMXS30.

          Comment


          • #50
            Ursprungligen postat av swedtraders Visa inlägg
            Går det att köra scriptet som i15 för analysen men räkna 5-min perioder sedan korsning av i15 EMA? 5-min perioder ska ju funka felfritt... Jag tar in data som extra objekt för OMXS30.
            Det går att hitta när något sker inne i en stapel, men det blir enklare om du fortsätter där du började. Mitt tips är att du bara ignorerar luckor i ritningen. Det blir ju ändå rätt när nästa stapel ritas. Däremot om du simulerar eller kör live skulle jag använda date() enligt Rikards beskrivning.

            Comment


            • #51
              Men om jag analyserar på OMXS30 och handlar i annat papper så kan det ju bli helt fel. Det är inte själva ritningen som är intressant utan värdet på flaggan som jag vill använda att räkna på i annat script. Ditt senste script ser ju lovande ut Henric! Det blir flaggor där data saknas vilket bör göra att mitt script kan räkna hyfsat rätt vid databortfall. Jag undrar dock varför staplarna kan hoppa lite upp o ner där det inte verkar finnas databortfall!?

              Menar du att frac(d) ska bytas mot date() i ditt script i så fall?

              Hoppas Rikard o co kan hitta felet som gör att vissa periodlängder får detta fel. Det vore ju den bästa lösningen!

              Comment


              • #52
                Scriptet kan räkna hyfsat utan att använda extraobjekt. Data finns när du kör simulatorn, men ingen ritning. Prova ditt script i simulatorn genom att skriva värdet i en global cell och visa som extrakolumn. Det blir nog enklast då du själv kan se värdet.
                Last edited by Henric; 2014-03-23, 18:29.

                Comment


                • #53
                  Det där var överkurs för mig... Skriva värdet i en global cell klarar jag nog av men hur visar man det som extrakolumn? Det låter kanon, men hur gör man!??

                  Comment


                  • #54
                    skapa ett sl)-script som endast hämtar värdet på cellen som du skriver till. Se länken nedan för hur extrakolumner fungerar. Visas som en kolumn i resultatrapporten.

                    Klicka fram till analysbänken.

                    http://www.autostock.se/NATmanual/index.html

                    Comment


                    • #55
                      Här är genvägen:

                      http://www.autostock.se/NATmanual/Ex...tkolumner.html

                      Comment

                      Working...
                      X