Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Scripta slutkurs DOW

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Scripta slutkurs DOW

En av de viktigaste parametrarna hur OMXS30 skall öppna är hur DOW ändrats sedan Stockholmsbörsens stängning.
    Jag vill alltså scripta denna ändring och använda i första minutens handel påföljande morgon. Det är viktigt att det även fungerar i Simulatorn.

Problemet är:
    Jag tar in kursen för DOW som cmpref på terminen som jag skall handla, men eftersom Stockholmsbörsen stänger 17.30 får jag inte med vad som händer efter detta. Således fungerar detta varken live eller i simulatorn.

Skall testa med att ta in DOW separat i simulatorn och köra som samtidigt kopplade för att se om simulatorn kan blanda marknader med olika öppettider.

Stay tuned.

Med vänlig hälsning
    Bertil

Det ska gå att blanda marknader med olika kalendrar, men jag ser att något är knas eftersom vi inte får charts idag för DAX som är öppet.

Undersöker.

Comment

1) Jag vill ju inte trigga på DOW vilket blir en konsekvens om man kör som samtidigt kopplade.
      2) Jag använder mig ju av många globala celler och kör jag som samtidigt kopplade kommer det att bli ett sammelsurium, inte acceptabelt.
      3) Kör man som samtidigt kopplade så tar körningen dubbelt så lång tid.
      4) Har ej kunnat konstatera att man kan köra olika marknader samtidigt kopplade.
      5) Om man skall gardera sig för att starta om NAT bör man ju använda SetIniIf(), dvs skriva i Ini filen. Men om man då kör sina ordermodeller både i Simulatorn och live så blir det ju sammelsurium.

Hur göra?
      Med vänlig hälsning
      Bertil
      Last edited by Bertil; 2014-05-29, 18:11.

Comment

1 & 2. Det finns en ny funktion som heter CRCID och som returnerar instrumentets ID nummer. Om man har denna test varje gång man skall skriva i en global variabel så kan man blockera att DOW instrumentet skriver. Vid varje köp och sälj kan man göra samma test för att blockera.
        Men jag har 68 ordermodeller och ett par hundra globala variabler så det blir för jobbigt att ändra.

3) Körningen tar faktiskt 3 gånger så lång tid.
        4) Flera marknader verkar funka.
        5) Ingen lösning.

Med vänlig hälsning
        Bertil

Comment

CRCID verkar inte fungera utan tolkas som c. Dessutom finns det fel i beskrivningen av CRCID i manualen.
          Med vänlig hälsning
          Bertil

Edit: Jag hade klantat mig och glömt att skriva CRCID() vilket man måste för att det skall fungera.
          Last edited by Bertil; 2014-05-30, 00:25.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
            Det ska gå att blanda marknader med olika kalendrar, men jag ser att något är knas eftersom vi inte får charts idag för DAX som är öppet.

Undersöker.
            Felet hittat, DAX-index hade fått fel marknadstillhörighet. Klicka ENTER och välj Fundamenta. Ändra till XETRA-kalendern istället för Stockholm och spara. Nu ska den ticka på även om Stockholm är stängt.

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
            1) Jag vill ju inte trigga på DOW vilket blir en konsekvens om man kör som samtidigt kopplade.
            2) Jag använder mig ju av många globala celler och kör jag som samtidigt kopplade kommer det att bli ett sammelsurium, inte acceptabelt.
            3) Kör man som samtidigt kopplade så tar körningen dubbelt så lång tid.
            4) Har ej kunnat konstatera att man kan köra olika marknader samtidigt kopplade.
            5) Om man skall gardera sig för att starta om NAT bör man ju använda SetIniIf(), dvs skriva i Ini filen. Men om man då kör sina ordermodeller både i Simulatorn och live så blir det ju sammelsurium.

Hur göra?
            Med vänlig hälsning
            Bertil
            Precis, du kan även använda ett fält i indata script för att verifiera att scriptet står på rätt papper och får tillåtelse att skriva till globala celler.

Tex:

ok_att_skriva=eqv(scrpar(30),999)

vilket bara blir sant om det står 999 i fält 30 i Indata script.

Comment

1. Istället för att blockera och ändra flera hundra celler kanske det går att skriva Dow från ett extraobjekt(mellan 15:30-17:30, alternativt vid stängning) i en cell. Sedan använda extraobjekt dagskurser för att hitta gårdagens close. Då har du skillnaden för Dow mellan 17:30-22:00. Är Stockholm eller USA stängt så blir det ett glapp, vilket uppstår oavsett hur du skriver. Då kanske det går att jämföra datum.

5. SetInitIf skriver väl inte i simulatorn, liksom SetGvarIf inte gör. Om det inte är ändrat förstås. Däremot har SetIniIf varit begränsat till 4st per script.

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                1. Istället för att blockera och ändra flera hundra celler kanske det går att skriva Dow från ett extraobjekt(mellan 15:30-17:30, alternativt vid stängning) i en cell. Sedan använda extraobjekt dagskurser för att hitta gårdagens close. Då har du skillnaden för Dow mellan 17:30-22:00. Är Stockholm eller USA stängt så blir det ett glapp, vilket uppstår oavsett hur du skriver. Då kanske det går att jämföra datum.

5. SetInitIf skriver väl inte i simulatorn, liksom SetGvarIf inte gör. Om det inte är ändrat förstås. Däremot har SetIniIf varit begränsat till 4st per script.
                1) Verkar smart! Måste jag testa till helgen. Tack för tipset Henric. Det finns ju ett script som anger börsens stängningstid. Använder man detta så funkar det även för halvdagar.
                mvh
                Bertil

Comment

Working...
                X