Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stöd och motstånd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    {Det går att justera perioderna i hhv}
    nyhög1=ge(h,hhv(h,60))
    nylåg1=le(l,llv(l,60))
    nyhög2=hhv(nyhög1,60)
    nylåg2=hhv(nylåg1,60)
    bådaSidor=and(nyhög2,nylåg2)
    break=and(bådaSidor,or(nyhög1,nylåg1))
    draw(mult(bådaSidor,13),4,bsbF) {nått både 60 per högsta och 60 per lägsta under 60 senaste per}
    draw(mult(break,10),5,ysbF) {villkor + att når högsta eller lägsta för tillfället}

    Annars går det att göra som Bertil jämför bakåt i tiden.

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
      {Det går att justera perioderna i hhv}
      nyhög1=ge(h,hhv(h,60))
      nylåg1=le(l,llv(l,60))
      nyhög2=hhv(nyhög1,60)
      nylåg2=hhv(nylåg1,60)
      bådaSidor=and(nyhög2,nylåg2)
      break=and(bådaSidor,or(nyhög1,nylåg1))
      draw(mult(bådaSidor,13),4,bsbF) {nått både 60 per högsta och 60 per lägsta under 60 senaste per}
      draw(mult(break,10),5,ysbF) {villkor + att når högsta eller lägsta för tillfället}

      Annars går det att göra som Bertil jämför bakåt i tiden.
      Tack för hjälpen, ser mkt bra ut!

      Comment


      • #63
        Om jag vill att förra signalen ska ha en viss rörelse innan jag tar en ny signal, hur gör jag då?

        tex. förra signalen på motsatt sida måste ha varit en rörelse på 0.10 procent om en ny motsatt signal ska tas.
        Last edited by larry; 2016-02-10, 11:05.

        Comment


        • #64
          Det beror på om du menar att kursen har rört sig 0,1% eller om det är vid signaltillfället.

          {e.x. check vid köptillfället}
          skillnad=gt(abs(div(sub(c,lasttrade(s,p)),lasttrade(s,p))),0.001)

          Comment


          • #65
            Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
            Det beror på om du menar att kursen har rört sig 0,1% eller om det är vid signaltillfället.

            {e.x. check vid köptillfället}
            skillnad=gt(abs(div(sub(c,lasttrade(s,p)),lasttrade(s,p))),0.001)
            Menar om kursen rört sig 0,10 %

            Comment


            • #66
              Det måste vara en snabb modell. Annars blir det mycket jobb för lite.

              Är det skillnaden mellan h och l eller mot handelskursen?

              Comment


              • #67
                Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                Det måste vara en snabb modell. Annars blir det mycket jobb för lite.

                Är det skillnaden mellan h och l eller mot handelskursen?
                Ja det är en snabb model.

                Skillnaden mellen h och l tänkte jag mig.

                Comment


                • #68
                  Jag det blir lurigt då du jobbar med så små marginaler. En look-back i minutupplösning kommer inte att hitta den exakta kursen. Realtid kommer att kräva resurser och kanske mycket långa look-back perioder. Jag föreslår att du sätter h=l=c i två globala celler vid signal. Sedan öka respektive minska värdet med kursförändringarna. Någon annan kanske har bättre förslag.

                  Comment


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                    Jag det blir lurigt då du jobbar med så små marginaler. En look-back i minutupplösning kommer inte att hitta den exakta kursen. Realtid kommer att kräva resurser och kanske mycket långa look-back perioder. Jag föreslår att du sätter h=l=c i två globala celler vid signal. Sedan öka respektive minska värdet med kursförändringarna. Någon annan kanske har bättre förslag.
                    Om man vill mäta om rörelserna har varit stora eller små en tid innan signalen, löser man det bäst med roc eller finns det andra alternativ?

                    Comment


                    • #70
                      Roc kan fungera. Jag skulle använda absolut rörelse. Dock gäller det rörelsen från tid a till b, inte vad som hänt under tiden. Annars kan du mäta skillnaden mellan högsta h och lägsta l under x- antal perioder.

                      Comment


                      • #71
                        Hej, får inte nedanstående att fungera, visar staplar när jag endast skriver in whipsaw i mult men fungerar inte med if satsen.

                        Tanken är alltså när whipsaw är sant, så ska signal tas när roc 5 perioder är under -0,05. Tacksam för hjälp


                        mitt=div(add(hhv(c,10),llv(c,10)),2)
                        ö1=gt(h,mult(mitt,1.001))
                        n1=lt(h,mult(mitt,0.999))
                        ö2=aref(lt(hhvbars(n1,10),hhvbars(ö1,10)),1)
                        n2=aref(lt(hhvbars(ö1,10),hhvbars(n1,10)),1)

                        stilla=le(div(sub(hhv(c,10),llv(c,10)),div(add(hhv(c,5),llv(c,10)),2)),0.0015)


                        nomo1=or(and(and(lt(c,hhv(c,30)),gt(c,llv(c,30))),lt(abs(roc(c,50,%)),0.15)))
                        nomo2=or(lt(abs(roc(c,15,%)),0.15))
                        whipsaw=or(nomo1,nomo2)

                        choppy=if(whipsaw,rc_över2,rc_över1)



                        rc1=roc(close,1)

                        rc_över1=gt(rc1,0.01)

                        rc2=roc(close,5)

                        rc_över2=lt(rc2,-0.05)
                        Last edited by larry; 2016-02-12, 19:09.

                        Comment


                        • #72
                          Tja, du måste ju ha if satsen efter du räknat ut rc_över1 och rc_över2.

                          Om du ändå får fel så har NAT en begränsning om scripten blir för komplicerade.
                          Då kan man räkna ut en del parametrar innan periodindelningen.
                          Tex
                          nomo1:=or(and(and(lt(c,hhv(c,30)),gt(c,llv(c,30))),lt(abs(roc(c,50,%)),0.15)))
                          nomo2:=or(lt(abs(roc(c,15,%)),0.15))
                          whipsaw:=or(nomo1,nomo2)

                          ix(
                          resten

                          Med vänlig hälsning
                          Bertil

                          Comment


                          • #73
                            Begränsningen är 512 minnesreferenser, så det är långt kvar. Tänk på att man får ha max 10 parentesdjupsnivåer per rad.

                            Comment


                            • #74
                              Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                              Begränsningen är 512 minnesreferenser, så det är långt kvar. Tänk på att man får ha max 10 parentesdjupsnivåer per rad.

                              Kanske lite off topic för denna tråd, men ibland stöter man på problem utöver ovanstående begränsningar och då kan tipset som jag gav i #72 vara en lösning. Flera av mina ordermodeller kräver att man gör så annars skulle de inte fungera.
                              Med vänlig hälsning
                              Bertil

                              Comment


                              • #75
                                Tack Bertil, det fungerade!
                                En annan fråga, vill att systemet ska handla mellan kl 09.00 och 1723. Nedan har jag från 0930 till 1710. Får inte ordning på tiderna.

                                kl0930:=gt(frac(date()),0.3931)
                                kl1710:=lt(frac(date()),0.7152)

                                Comment

                                Working...
                                X