Lasse!
Bif stop loss, som är en variant av vad som diskuterats de sista dagarna har den nackdelen (som de andra) att när innehavet har passerat värdet(tiden) för "titta bakåt" följer stop nivån med ner med kursen. Jag har fösökt laborera med antalet perioder men programmet meddelar otillåten åtgärd och stänger om man går längre tillbaka än ca 600 perioder. Slut på minnet? Det är ju ändå bara att tidsförskjuta problemet.
Hur kan man låsa stopp värdet till högsta nivån fram till fsg oberoende av tid för innehavet? Man kan ju använda NN:s stop loss- funktion men då riskerar man i onödan att åka ut på spikar.
flytnivå:=0.85
{dvs % ner från högsta MV punkt}
bakåt:=600
kortMA:=mov(c,2,s)
{elastisk stoppnivå 2 per}
start:=if(ge(d,LastTrade(b,d)),kortMA,0)
max:=hhv(start,bakåt)
mingräns:=mult(max,flytnivå)
medv:=mov(c,2,s)
innehav:=GT(portfolio(V),0)
i1(mult(innehav,mingräns))
För länge sedan fick jag:
nivå:=0.95
start:=if(ge(d,LastTrade(b,d)),h,0)
mingräns:=mult(max,nivå)
undergräns:=le(c,mingräns)
del1:=mult(innehav, undergräns)
i1(multdel1)
men det har jag labbat sönder tydligen.
Bif stop loss, som är en variant av vad som diskuterats de sista dagarna har den nackdelen (som de andra) att när innehavet har passerat värdet(tiden) för "titta bakåt" följer stop nivån med ner med kursen. Jag har fösökt laborera med antalet perioder men programmet meddelar otillåten åtgärd och stänger om man går längre tillbaka än ca 600 perioder. Slut på minnet? Det är ju ändå bara att tidsförskjuta problemet.
Hur kan man låsa stopp värdet till högsta nivån fram till fsg oberoende av tid för innehavet? Man kan ju använda NN:s stop loss- funktion men då riskerar man i onödan att åka ut på spikar.
flytnivå:=0.85
{dvs % ner från högsta MV punkt}
kortMA:=mov(c,2,s)
{elastisk stoppnivå 2 per}
start:=if(ge(d,LastTrade(b,d)),kortMA,0)
mingräns:=mult(max,flytnivå)
medv:=mov(c,2,s)
i1(mult(innehav,mingräns))
För länge sedan fick jag:
nivå:=0.95
start:=if(ge(d,LastTrade(b,d)),h,0)
mingräns:=mult(max,nivå)