Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skapa_trade i StopLoss-script

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • skapa_trade i StopLoss-script

    Hej!
    Vad har nedanstående skapa_trade för funktion i ett Coverantal-script?

    målantal:=ScrPar(4)
    innehav:=Portfolio(v)
    i1(
    sälj_finns=gt(lasttrade(s,d),0)
    tidpunkt=if(sälj_finns,lasttrade(s,d),lasttrade(b,d))
    skapa_trade=eqv(tidpunkt,0)
    undermål=Le(målantal,innehav)
    slutantal=Abs(If(undermål,0,Sub(innehav,målantal)))
    if(skapa_trade,-1,slutantal)
    )

  • #2
    Det är en funktion som fanns i tidigare versioner av Stoploss Mini. Uppgiften är att lägga en "dummy"-order på -1 i antal (den makuleras av Nordnet) om någon transaktion inte går att hitta på det aktuella instrumentet.

    Ex: Du köper Ericsson innan du har AutoTrader igång, och då hittar inte AT någon tidpunkt att utgå ifrån när stoppen ska börja räkna. När dummyordern skickats finns en transaktion så att stoppen kan börja räkna från tidpunkt "nu".

    Problemet är dock att när massanslutning skedde till större antal aktier så får man många larm att triggerscriptet redan är sant, och måste godkänna varje. Därför kommenterade vi bort den funktionen i senaste versionen av Stoploss Mini.

    De som vill kan ju enkelt koppla in den igen.

    Comment


    • #3
      Stoploss mini triggade för ett av mina instrument idag precis innan stängning. När jag kom hem såg jag dock att mitt innehav fortfarande fanns kvar och en säljorder på 0 antal hade skapats. Tog mig en titt på antal-scriptet som ju ser ut som följer

      målantal:=ScrPar(2)
      innehav:=Portfolio(v)
      i1(
      köp_finns=gt(lasttrade(b,d),0)
      tidpunkt=if(köp_finns,lasttrade(b,d),lasttrade(s,d))
      skapa_trade=eqv(tidpunkt,0)
      övermål=Ge(målantal,innehav)
      slutantal=Abs(If(övermål,0,Sub(innehav,målantal)))
      if(skapa_trade,-1,slutantal)
      )

      Eftersom tillhörande logik för "fejk ordern" slopats i trigger scriptet borde inte samma sak göras även här? Jag gjorde köpordern direkt hos Nordnet, men autotrader verkar ju lyckats fånga upp nån kurs att utgå från iaf så den biten var inga problem, stoppkurvan ser ut som den ska i diagrammet osv. (Jag hade dock förväntat mig en säljordern isf skulle hamn på -1 man kanske ändras till 0 automatiskt i nåt mellanskede?)

      Upplys mig gärna om jag missat nåt, men tänker mig att nedanstående rensade script borde vara fullt tillräckligt och även mer korrekt.
      målantal:=ScrPar(2)
      innehav:=Portfolio(v)
      i1(
      övermål=Ge(målantal,innehav)
      slutantal=Abs(If(övermål,0,Sub(innehav,målantal)))
      )

      Comment


      • #4
        Om det varit den tidigare logiken för fejk-order som aktiverats skulle det noterats -1 som antal i Loggade lokala transaktioner, så det är helt enkelt inte det som är problemet. Jag gissar att det står ett högre värde i Indata-fält 2 än du hade i innehav?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Om det varit den tidigare logiken för fejk-order som aktiverats skulle det noterats -1 som antal i Loggade lokala transaktioner, så det är helt enkelt inte det som är problemet. Jag gissar att det står ett högre värde i Indata-fält 2 än du hade i innehav?
          "Felet" eller vad man nu ska kalla det (kanske är så det ska fungera) låg nog på Nordnets sida. Aktiva ordrar visade en order med 0 i antal med status deleted. Men tittar jag i TRADELOG ser jag en order på 500 så den skickades troligtvis iväg precis som den skulle (stämde bara så väl in med beskrivningen hur scriptet fungerade, en fejk order som raderas osv.). Nordnet ändrade direkt status till "DELETED INS_FAIL" och verkar som antalet även sätts till 0 då lite förvirrande men finns kanske nåt skäl till det. Ordern triggade igen direkt morgonen efter och gick då igenom så kunde slutat värre

          Comment

          Working...
          X