Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika typer av variabler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Alltså att jag laddar dubbla extraobjekt?
    {@A(1,OMX Stock )}
    {@B(0,OMX Stock )}

Och sedan hämtar lägsta värdet på dagsstapeln en period bakåt genom
    lägsta=cmpref(l,1,B)
    Om jag då vill ha lägsta för de senaste 3 dagarna så får jag jämföra tre såna värden med varandra och ta ut det lägsta eller kan man automatisera letandet i dataserien?

/Erik

Comment

Ursprungligen postat av e-Rik Visa inlägg
      Alltså att jag laddar dubbla extraobjekt?
      {@A(1,OMX Stock )}
      {@B(0,OMX Stock )}

Och sedan hämtar lägsta värdet på dagsstapeln en period bakåt genom
      lägsta=cmpref(l,1,B)
      Om jag då vill ha lägsta för de senaste 3 dagarna så får jag jämföra tre såna värden med varandra och ta ut det lägsta eller kan man automatisera letandet i dataserien?

/Erik
      Du för sätta in cmpref i formeln som Henrik föreslog
      lägsta01=llv(cmpref(l,1,B),3) {min av 3 föregående dagars intraday låg}
      lägsta02=llv(cmpref(l,0,B),4) {min av 3 föregående dagars intraday låg inklusive dagens lägsta värde}

osv.

mvh
      Bertil
      Last edited by Bertil; 2015-05-28, 15:57.

Comment

Det var alltså så enkelt?
        Så egentligen för att jämföra om nuvarande kurs (intradag) är lägre än den lägsta kursen de senaste tre dagarna kan man skriva (om man är kopplad på annat instrument än det man räknar på):
        underbotten=lt(cmpref(c,0,A),llv(cmpref(l,0,B),3))

Comment

--------------------------
          Fast det funkar inte....

Comment

Ursprungligen postat av e-Rik Visa inlägg
            --------------------------
            Fast det funkar inte....
            Vad är det som inte funkar? Vilket instrument tar du cmpref på och vilket instrument vill du handla?
            undrar
            Bertil

Comment

Ska handla terminer och kolla på omxs30. Men allt annat har fungerat tidigare. Bara den raden jag skrev ovan som inte ger signal när den ska. Men ser inte mycket på den som skulle kunna vara fel. Kanske ska kolla en period bakåt intradag?

Comment

Nja du skriver ju
                underbotten=lt(cmpref(c,0,A),llv(cmpref(l,0,B),3))
                där tittar du ju på det lägsta värdet för de 2 senaste dagarna inklusive dagens lägsta värde. cmpref(c,0,A) kan aldrig bli lägre än det lägsta värdet.
                Du vill nog egentligen skriva
                underbotten=lt(cmpref(c,0,A),llv(cmpref(l,1,B),3))

mvh
                Bertil

Comment

Är det så att du verkligen vill att senast betalt skall ligga under värdet för de 3 senaste dagarna inkl dagens lägsta får du använda le istället för lt och för säkerhets skull byta ut c mot L.
                  underbotten=le(cmpref(L,0,A),llv(cmpref(L,0,B),4))

mvh
                  Bertil

Comment

Fick det att funka nu. Klart jag inte kunde ha en nolla i andra cmpref-utrycket, måste ju börja en period bakåt och inte innevarande.

Tack så mycket Bertil.
                    /Erik

Comment

Borde man inte kunna göra så här?
                      SETGvarIF(cmpref(l,0,a),100,AND(alltsantköp,le(portfolio(v),0)))

och sedan hämta det i ett annat script så här:
                      underbotten=lt(cmpref(c,1,A),GETGvar(100))

Det jag vill är att ha ett säljscript som bara bevakar ifall jag går under dagslägsta från den dagen mitt köpscript gav signal.

/Erik

Comment

hittaLägsta=find(eqv(int(d),int(lasttrade(b,d))),100,l,1)

Comment

Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                          hittaLägsta=find(eqv(int(d),int(lasttrade(b,d))),100,l,1)
                          Jo, fast problemet är att det kan vara ett annat köpscript som gjort senaste buy. Just detta säljscriptet ska bara jobba när ett specifikt köpscript genomfört köpet och bara i några dagar, sedan tar mina övriga säljscript över igen.

Men det löste sig. Bytte till stort L och stort A - sparade om och då helt plötsligt fungerade det..

Comment

Ok, förstår ditt sätt. Det går att göra med celler, men det är oftast enklast att använda värden från dataserier och momentana "kontoparametrar". Särskilt när många celler behöver användas. Det går att lagra ett eget värde i lasttrade i samband med order för en specifik ordermodell eller villkor. Det finns inget rätt eller fel och alla har sina favoriter.

Comment

Du kan precis som Henric skriver lagra en unik kod vid köp med retval() i slutet av triggerscriptet som du vill "känna av" så vet säljmodellerna vilken ordermodell som köpte.

Tex:

retval(10,0)

skriver värdet 10 till cell 0 vid köp. Det är samma celler som syns i Starta > Loggade lokala ordertransaktioner.

I säljscripten kan du testa om det var denna modell som köpte med:

eqv(lasttrade(b,0),10)

Comment

Bra förklarat Rikard.
                                Henric - "Du skriver att inget är rätt eller fel och alla har sina favoriter." - Mitt problem är att jag är lite nybörjare på detta så jag vet inte vilka möjligheter som finns och mina "favoriter" blir alltså det jag får att fungera och som jag förstår. Sedan finns det nog mycket bättre sätt att lösa olika problem på.
                                Jag är riktigt innerligt imponerad av den tid ni bägge lägger på att svara på frågor och t.o.m. skriva ihop små script som får det att fungera. /Erik

Comment

Working...
                                X