Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dela upp på flera script eller ett långt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dela upp på flera script eller ett långt?

    Sitter och utvecklar en modell som kommer att ta hänsyn till flera olika parametrar för vart och ett av köp, sälj, täcka, blanka.

    T.ex. vid köp så har jag en komponent som tittar på vändningar i trend och köper vid positiva omslag, jag har en komponent som skalar på efterhand det stiger osv, osv. Ju fler av mina köpscript som signalerar köp desto större exponering har jag. Likadant fungerar säljsidan, när RSIn toppar ur så säljs en del av innehavet, stänger vi över trendkanalstaket säljer vi mer och sjunker kursen säljs ännu mer. Lägger man allt detta i ett köp och ett säljscript och gör en ordermodell kring det så blir det gigantiskt komplext och svårt att optimera samt att slå av och på funktioner.

    Är det så man gör eller lägger man varje komponent i sitt eget script så att jag har t.ex. 5st olika köpscript osv? Kopplar man isåfall alla dessa till samma ordermodell som heter t.ex. köpmodell och sedan att dessa jobbar parallellt i den modellen eller behöver jag skapa en ny modell för varje komponent (script)? Meningen är ju att de ska jobba parallellt för jag vet ju inte vilken del som kommer att ge signal näst.

    Hoppas någon förstår min fråga

    Mvh

    Erik

  • #2
    Det finns inget rätt eller fel. Finns det strikta regler så kan en ordermodell med flera sekvenser fungera bra. Oftast är det enklast att bygga flera parallella(oberoende) ordermodeller med en sekvens i varje. Först till kvarn.

    För att undvika alltför komplexa script kan det underlätta att lägga olika triggers i olika script/ordermodeller. Samtidigt kanske man inte behöver lägga allt i olika script. För många ordermodeller kan också öka komplexiteten. Tex en generell ändring kanske behöver göras i alla script.

    Det går att använda retval i kombination lasttrade för hålla koll på vilken ordermodell eller trigger som handlar. Det går även att styra villkor med målantal, beräkningar i antalscript, etc.

    Comment


    • #3
      Då man scriptar så kommer mer än halva tiden att gå åt till felsökning och att verifiera scripten. Så jag håller med Henric och rekommenderar att det är bra att dela upp sina script i skilda moduler och ordermodeller.
      Sedan ger inte alla idéer som man har så bra avkastning som man hoppades så detta är ytterligare ett skäl till att kunna stryka moduler och lägga till andra moduler/ordermodeller.
      Med vänlig hälsning
      Bertil

      Comment


      • #4
        Tack för svaren. Det var ungefär så jag hoppades på just av anledningarna att kunna hålla scripten enkla samt lätt att ta bort och lägga till ingredienser, som är optimerade var för sig, i kakan.

        Om man nu vill att dessa ska kunna ge olika stora exponeringsändringar beroende på hur stark signalen är; kan man då skicka med ett värde till antalscriptet? Handlar med terminer.

        Mvh

        Erik

        Comment


        • #5
          Ja, du kan skicka värden via celler med SetGVarIf() tex, dvs villkora både skrivningen och värdet som skickas. Därmed kan triggerscriptet göra analys och antalscriptet skicka rätt antal kontrakt baserat på det.

          Comment

          Working...
          X