Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kontroller av villkor i olika tidsperioder i samma script

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kontroller av villkor i olika tidsperioder i samma script

    Hej,

    Hittade en äldre tråd (med samma namn) som inte gav riktigt hela det svar jag ville ha. Jag skulle vilja i ett script som körs på 15-min göra kontroller både på högre och lägre tidsupplösning via CmpRef. Hur skriver jag detta? Typ som nedan?

    var1:=2
    var2:=4
    etc...

    i0
    (
    villkorDagnivå
    )

    i5
    (
    villkor5minnivå
    )

    i30
    (
    villkor30minnivå
    )

    i15
    (
    villkorDagnivå
    villkor5minnivå
    villkor30minnivå
    villkor15minnivå
    buySignal=and(and(and(villkorDagnivå,villkor5minnivå),villkor30minnivå),villkor15minnivå)
    )

    {@A(0,referensDag)}
    {@B(5,referens5min)}
    {@C(30,referens30min)}

    Tack på förhand för svar!
    Hälsar Susanne

  • #2
    Om man har en finare upplösning t.ex i1( så är det lätt att plocka in grövre upplösningar som cmpref. Jag har inte testat att för en grov upplösning ta in finare upplösning på cmpref. Tror att det kommer att bli knöligt med beräkningarna då.

    Ett annat sätt som jag själv använder är att använda rullande medelvärden med olika upplösning. Man kan ju även använda rulllande maxvärden t.ex HHV(c,60) som ger det högsta värdet under de föregående 60 minutrarna.

    En tredje variant är att skriva flera ordermodeller en för varje upplösning. Dessa ordermodeller handlar inte utan skriver bara ett värde till en global cell. Den ordermodell som triggar tittar på de globala cellvärdena och tar beslut om köp/sälj.

    Med vänlig hälsning
    Bertil

    Comment


    • #3
      Lite förtydligande:

      Det går bara att använda 1 intradayprefix per script. Dvs,

      i60(
      kod....
      )

      för att köra scriptet i 60 minuts upplösning. Då går det fint att använda upp till tre extra objekt i samma upplösning eller sämre, dvs 90 minuter, 120 eller något som är högre eller lika med 60.

      Så om man vill använda en finare upplösning måste scriptets grundupplösning matcha den. Annars är ju ett trick att använda fler script och ordermodeller precis som Bertil skriver. De kan ju "prata" med varandra via globala celler.



      PS: Finns faktiskt ett tillfälle då extra objekt kan ha finare upplösning än grundscriptet, och det är i Kalkylforskaren som normalt jobbar i dagsupplösning och inte accepterar intradayprefix. Däremot går det fint att använda extra objekt i intradayupplösning.

      Comment

      Working...
      X