Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett samlat logikscript?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ett samlat logikscript?

Hej.
    Har nu tio ordermodeller i min strategi. Och enligt min plan kommer det vara ytterligare 4-6 stycken innan den är helt färdig. Det börjar bli tungt med beräkningar och många saker görs på flera ställen. T.ex.:
    *Grön eller Röd smoothed heiken-beräkning.
    *Medelvärdesnivåer både långa och korta
    *Hämtning av senaste close-värdet.
    *Koll på klockan (vår tidräkning)
    *koll på tid kvar till stängning
    *innehav
    *värdet på senaste topp/botten
    *RSI-värden
    *Snittpriskoller
    *Senasteköppriskoller
    *Koller för om senaste affären var köp eller sälj.
    *Beräkningar av stoplossnivåer
    m.m.

Finns det någon idé att tänka tanken att mycket av denna logiken i ett enskilt script som kanske aldrig triggar men som en gång i minuten uppdaterar ett gäng globala variabler som de andra scripten sedan hämtar informationen från? Hade blivit mycket enklare triggerscript och antalscript.

Mvh

Erik

Man kan ju göra på olika sätt. Det viktiga då man har många villkor är att i sina simuleringar lätt kunna koppla till eller från något/några villkor.

Att bygga en strategi är INTE som att systemera ett dataprogram sedan koda det och på slutet bara fixa ett par buggar.
    Vissa villkor i ursprungsstrategin kommer att fungera andra villkor kommer att försämra resultatet. Några villkor kommer att fungera ett år andra några andra år.

Det viktiga är alltså flexibiliteten och att kunna testa en sak i taget.

Med vänlig hälsning
    Bertil

Edit1: Om man har ett villkorA som ger a i vinst och ett annat villkorB som ger b i vinst en given simuleringsperiod så kan resultatet bli sämre om man kör båda villkoren samtidigt än om man bara kört ett av dem. För att villkoren skall kunna kombineras måste de ge signaler med samma periodicitet. Man kan t.ex inte kombinera ett villkor som ger signal med utgångspunkt av dagstaplar med ett annat som ger signal i minutupplösning.

Edit2: Som exempel på ovanstående kan vi ta mina och Berras script. Ett tag så funkade båda våra strategier hyggligt. Berras script gick med 30 minutsstaplar och mina med 1 minutsstaplar. Om Berra la till ett tilläggsvillkor i minutupplösning som funkade bra för mig så försämrades hans strategi och om jag la till ett triggerscript som funkade bra för Berra så kunde det försämra min strategi.
    Last edited by Bertil; 2015-06-23, 00:20.

Comment

Du vill lösa praktisk hantering av komplexitet. Det ska vara enkelt att ändra och lägga till i scripten, samtidigt som simuleringar inte ska ta för lång tid. Vissa saker kan spara en hel del tid genom att de läggs i konfig-script(som inte triggar) och sparas i globala celler. Särskilt loopar(tex Heiken) och villkor med långa look-back perioder(tex hhv och find). Lika så kan det vara smidigt att lägga globala parametervärden i celler. Det är tex ingen mening att spara closekursen. Sedan går det att lägga vad som helst i konfig-script. Det är individuellt. Lika så är det individuellt hur mycket som läggs i enskilda ordermodeller eller som triggervillkor i en ordermodell(dvs en ordermodell kan ha flera triggers). En nackdel med konfig-script är att det lätt blir dubbelt då individuella script anpassas med egna villkor.

Min erfarenhet är att upp till en viss gräns tar det inte så mycket längre tid då nya villkor läggs till. Nästan som att varje villkor gör körningstiden progressiv med villkor. Vilka erfarenheter har ni?

Bertil diskuterar flexibilitet. Det går att lösa med individuella ordermodeller då oberoende(ad-hoc) villkor används. Är det ett koncept kanske detta inte går. Då kan flexibiliteten enkelt göras genom att sätta villkoret till falskt.

Comment

Bertil: Det är mycket på grund av möjligheterna att kunna lägga till och ta bort moduler som jag har så många ordermodeller. Jag har dessutom i flera av mina script möjlighet att stänga av villkor överst i scripten för att enkelt kunna testa olika idéer. Däremot har jag t.ex. fyra script som räknar ut smoothed heikin. Tror att samtliga av mina script räknar ut minst ett medelvärde. Jag letar hhv och llv flera gånger.

Jag jobbar ju med lite längre modeller där entrytriggern oftast räkna på dagsstaplar och gör affär en stund före stängning. Däremot har ett antal exitscript enminutesupplösning för att hålla kolla på stoplossnivåer eller när vi bryter igenom ett medelvärde m.m.

Henric: konfig-script har jag aldrig jobbat med. Jag hade tänkt mig ett sl)-script som alltid returnerar false. Hur funkar konfig-script? "Globala parametervärden i celler" vad menas med detta? Är en global parameter en array där man på djupet kan lägga flera värden?

Comment

Konfig och dummy är samma sak, dvs returnerar false. Med globala parametervärden menar jag värden som sparas i celler i ett script och används av andra script. Då behövs bara en ändring. Tex handeltider, längd på medelvärden eller egentligen vad som helst.

Comment

Ursprungligen postat av e-Rik Visa inlägg
            Bertil: Det är mycket på grund av möjligheterna att kunna lägga till och ta bort moduler som jag har så många ordermodeller. Jag har dessutom i flera av mina script möjlighet att stänga av villkor överst i scripten för att enkelt kunna testa olika idéer. Däremot har jag t.ex. fyra script som räknar ut smoothed heikin. Tror att samtliga av mina script räknar ut minst ett medelvärde. Jag letar hhv och llv flera gånger.

Jag jobbar ju med lite längre modeller där entrytriggern oftast räkna på dagsstaplar och gör affär en stund före stängning. Däremot har ett antal exitscript enminutesupplösning för att hålla kolla på stoplossnivåer eller när vi bryter igenom ett medelvärde m.m.

Henric: konfig-script har jag aldrig jobbat med. Jag hade tänkt mig ett sl)-script som alltid returnerar false. Hur funkar konfig-script? "Globala parametervärden i celler" vad menas med detta? Är en global parameter en array där man på djupet kan lägga flera värden?
            Hoppas att du vill dela med dig av simuleringsresultaten sedan i någon tråd. Skall verkligen bli intressant att följa. Du har ju tagit med väldigt många parametrar/delstrategier och man vill ju få reda på vilka som fungerar bra tillsammans och vilka som fungerar mindre bra.

mvh
            Bertil

Comment

Absolut Bertil. Vet inte riktigt hur ni vill ha dem presenterade. Jag kör ju med olika exponeringar i olika lägen och har ju därför svårt att presentera vunna nettopunkter utan det blir ju vunna punkter x antalet terminer vid varje vunnen punkt. Jag har dock några veckor kvar av kodande på modellen, hoppas få lite tid på semestern om några veckor. Däremot har jag börjat testa lite på VPSn med ett daytradande script bara för att se så att signaler m.m. fungerar. /Erik

Comment

Working...
              X